لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

دو مرجع تقلید شیعه ایران: جلوی آوازه‌خوانی زنان را می‌گیریم


آیت‌الله نوری همدانی (راست) و ناصر مکارم شیرازی
آیت‌الله نوری همدانی (راست) و ناصر مکارم شیرازی

دو تن از مراجع تقلید شیعه در قم، روز چهارشنبه در جلسه درس هفتگی خود به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در حوزه موسیقی اعتراض کردند.

به گزارش تابناک، آیت‌الله حسین نوری همدانی و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، در جلسات درس خارج فقه خود به صدور مجوز وزارت ارشاد برای انتشار آلبومی که به گفته آن‌ها در آن یک زن آواز خوانده است، اعتراض کردند.

اشاره این دو مرجع تقلید شیعه به انتشار آلبوم «تورا ای کهن بوم و بر دوست دارم» است که هفته گذشته مراسم رونمایی از آن در نشر چشمه برگزار شد.

این آلبوم با آهنگسازی، پیمان خازنی و با خوانندگی همزمان و دو صدایی محسن کرامتی و نوشین طافی به بازار موسیقی عرضه‌شده است و کاری در ژانر موسیقی ملی با نگرش ارکسترال طبقه‌بندی می‌شود.

آیت‌الله حسین نوری همدانی در جلسه درس روز چهارشنبه خود گفت: «حرف و صحبت متعارف زنان با رعایت موازین اسلامی اشکالی ندارد، ولی آوازه‌خوانی با هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند معمول شود و جلوی آن را می‌گیریم».

به گفته این مرجع تقلید شیعه، حکم آواز خواندن زن و موسیقی زن در برابر مردان بر اساس قرآن، «حرام» است و تاکید کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد چنین کاری کند و مردم ساکت نمی‌مانند».

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: «هر فیلم، جشنواره، کتاب و موسیقی که متضمن ارزش‌های انقلابی نباشد، جلوی آن می‌گیریم».

دیگر مرجع تقلید شیعه در قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در جلسه درس خود گفت: «اخیراً دیده می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزش‌های انقلاب را زیر پا می‌گذارد و شکایت پشت سر هم از وزارت ارشاد اسلامی مطرح می‌شود».

او خطاب به دولت حسن روحانی گفت: «مردم را ناراضی نکنید، زیرا مردم انقلابی هستند و انقلاب کردند و نارضایتی آن‌ها نتیجه خوبی برای کشور ندارد، بنابراین باید در کار خود تجدید نظر کنند تا مردم راضی باشند».

انتقادهای این دو مرجع تقلید شیعه در حالی صورت می‌گیرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به انتقادهای مشابه شماری از نمایندگان مجلس، توضیحاتی در خصوص این آلبوم ارائه کرده بود.

حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی و سخنگوی وزارت ارشاد، از جمله مقام‌های این وزارتخانه بود که درباره آلبوم موسیقی «تو را این کهن بوم و بر دوست دارم» گفت:‌ «ادعای تکخوانی خانم صحت ندارد، بلکه همخوانی است».

او تاکید کرده بود که آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» در چارچوب ضوابط و مقررات ارشاد صادر شده است و مخالف سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

این مقام وزارت ارشاد دولت یازدهم، صدور مجوز برای آلبوم‌های موسیقی «همخوانی» را مسبوق به سابقه خواند.

پس از توضیحات معاون وزیر ارشاد، دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز توضیحات خود را در قالب بیانیه‌ای رسمی ارائه کرد و گفت که این «آلبوم همخوانی با صدای استاد محسن کرامتی، استاد برجسته آواز و ردیف دان موسیقی دستگاهی ایران، از هنرمندان خوش‌نام و متعهد موسیقی ایران و خانم نوشین طافی است».

در بیانیه این دفتر آمده است: «بر اساس ضوابط موجود که از بدو تاسیس دفتر موسیقی تاکنون به آن عمل شده است هیچ‌گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم‌خوانی زن و مرد دارند، وجود ندارد و پس از طی مراحل قانونی طبق روال مجوز انتشار برای این‌گونه آثار نیز صادر می‌گردد».

این دفتر تاکید کرده که «تاکنون هیچ‌گونه مجوز تک‌خوانی بانوان اعم از آلبوم صوتی یا اجرای صحنه‌ای، مگر در موارد کنسرت ویژه بانوان صادر نکرده است».

اما ظاهراً توضیحات معاون وزیر ارشاد و بیانیه دفتر موسیقی این وزارتخانه، نتوانسته آیت‌الله حسین نوری همدانی و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی را قانع کند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دی‌ماه پارسال برای پاسخگویی به پرسش حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس به صحن علنی رفته بود و پاسخ‌های او نتوانست نمایندگان را قانع کند و از مجلس کارت زرد گرفت.

یکی از پرسش‌ها و انتقادهای حمید رسایی که وزیر ارشاد را به مجلس کشاند، اظهارات او درباره تک‌خوانی و جمع خوانی زنان در برابر مردان بود که آقای رسایی، آن را «اباحه گری» و «مفسده برانگیز» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG