لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

کالاهای وارد شده با ارز دولتی در ایران، مشمول قیمت گذاری شدند


بر اساس بخشنامه جدید دولت محمود احمدی نژاد، تمامی کالاهایی که ارز با نرخ مرجع، هر دلار ۱۲۲۶ تومان، می‌گیرند، مشمول قیمت‌گذاری خواهند بود و از کانال‌های خاص وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع می‌شوند.

این بخشنامه‌جدید که به امضای محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری ایران رسیده، خطاب به دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و همچنین بانک‌مرکزی صادر شده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در متن این بخشنامه که روز یکشنبه، هفتم آبان، منتشر شده‌است، دلیل قیمت‌گذاری این کالاها «شرایط خاص حاکم بر بازار» عنوان شده‌است.

براساس تصمیم دولت، کالاهای اساسی و دارو مشمول دریافت ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومانی هستند.

پیش از این ساسان خدایی، مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت در فروردین ماه امسال در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفته بود که «دو هزار و ۳۰۰ قلم کالا مشمول دریافت ارز به نرخ مرجع می‌شوند.»

براساس بخشنامه جدید، گمرک ایران موظف شده است تا قبل از ترخیص کالاهای مشمول دریافت ارز با نرخ مرجع، واردکنندگان این کالاها را جهت هماهنگی در خصوص شبکه‌های توزیع و تعیین قیمت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، معرفی کند.

در این بخشنامه، آن دسته از مواد اولیه که محصول نهایی آنها مشمول قیمت‌گذاری است و مستقیما از طرف تولیدکننده وارد و مصرف می‌شود، از قیمت گذاری دولتی مستثنا شده‌اند.

گروه اول از گروه‌های ده‌گانه کالایی، شامل کالاهای اساسی مورد نیاز مصرف روزانه مردم می‌شود. گوشت قرمز، مرغ، شکر، دانه سویا، ذرت دامی و برنج، شیر خشک صنعتی، گوسفند زنده از جمله عمده اقلام این گروه هستند.

گروه دوم نیز شامل دارو، مواد اولیه برای ساخت دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی است که در داخل ایران تولید نمی‌شوند.

ارزی برای واردات دارو اختصاص نیافته است

در همین حال، برخی خبرگزاری‌های داخلی ایران از سرگردانی تامین‌کنندگان و واردکنندگان دارو از زمان اجرای سیاست سهمیه‌بندی ارزی دولت خبر می‌دهند.

حسن تامینی لیچایی، نایب رییس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی ایران، ضمن تاکید بر اینکه واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، گفت که «متأسفانه بر خلاف قول مسئولان بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان تاکنون ارز مرجع برای واردات محصولات دارویی اختصاص داده نشده‌است.»

آقای تامینی، در این گفت و گو با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های دولتی به‌ویژه گمرک ایران در ترخیص نکردن داروهای وارداتی، تصریح کرده است: «مصوبه ای که از سوی دولت تصویب و به تأیید بانک مرکزی می‌رسد نباید دچار بروکراسی و پروسه‌های اداری شود.»

علاوه بر مشکلات تامین ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی، وضع تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران و تشدید تحریم‌هاعلیه بانک‌مرکزی ایران که منجر به اخلال در روابط پولی و بانکی ایران شده، روال واردات دارو به ایران را با اخلال مواجه کرده‌است.

پیش از این فاطمه هاشمی، رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص، گفته بود که «تهیه دارو برای بیماران خاص، به خاطر تحریم‌ها با مشکل مواجه شده‌است.»
XS
SM
MD
LG