لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

بهمنی: نقدینگی در اردیبهشت به ۴۶۷ هزار میلیارد تومان رسید


محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه مانده نقدینگی در اردیبهشت‌ ماه امسال را ۴۶۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
به گفته آقای بهمنی، نرخ رشد نقدینگی در اردیبهشت‌ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۲۵٫۹ درصد بوده است. این رقم نسبت به مانده نقدینگی در پایان اسفند ۹۱ معادل ۱٫۴ درصد افزایش داشته است.
رییس کل بانک مرکزی ایران، نرخ رشد نقدینگی از اسفند ماه پارسال تا فروردین ماه امسال را صفر درصد اعلام کرد.
آقای بهمنی، در میانه خرداد و در پنجاه و سومین مجمع سالانه بانک مرکزی، رقم مانده نقدینگی در اردیبهشت‌ماه امسال را ۴۵۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود که «نقدینگی در پایان اردیبهشت ۱۳۹۲ نسبت به پایان سال ۱۳۹۱ نه تنها افزایش نداشته بلکه حتی کاهش داشته است.»
او کاهش مانده نقدینگی در اردیبهشت‌ امسال را به «تمهیدات اندیشیده شده بانک مرکزی» و تلاش این بانک برای جلوگیری از «انبساط بی‌رویه نقدینگی» اعلام کرده بود.
در اظهار نظر جدید رییس کل بانک مرکزی، میزان نقدینگی در اردیبهشت امسال معادل ۴۶۷ هزار میلیارد تومان است، که در مقایسه با مانده نقدینگی در اردیبهشت سال ۹۱ که معادل ۳۷۱ هزار میلیارد تومان بوده، رشدی در حدود ۲۶ درصد و در مقایسه با رقم مانده نقدینگی در پایان اسفند ۹۱ که معادل ۴۶۰٫۷ هزار میلیارد تومان بوده، رشدی ۱٫۴ درصدی داشته است.

خلق روزانه ۱۳۴ میلیاد تومان نقدینگی جدید
بر اساس اطلاعات جدیدی که آقای بهمنی از مانده نقدینگی در اردیبهشت‌ امسال ارایه کرده است، میزان نقدینگی در پایان اردیبهشت ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۶۰٫۷ هزار میلیارد ریال و نسبت به پایان اسفند ۹۱ حدود ۶۲٫۹ هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.
به این ترتیب در ۴۷ روز کاری دو ماه نخست سال، روزانه بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان به نقدینگی ایران افزوده شده است، این افزایش نقدینگی جدید به معنای افزایش ساعتی پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حجم پول و شبه پول در اقتصاد ایران است.
شماری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، رشد کم سابقه تورم در سال‌های اخیر را به افزایش حجم نقدینگی نسبت می‌دهند.

این صاحب‌نظران، کسری بودجه، بی‌انضباطی مالی دولت و استقراض از بانک مرکزی را عامل رشد بی سابقه نقدینگی در هشت سال گذشته عنوان می‌کنند.
نرخ تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی در اردیبهشت‌ماه امسال به ۳۴ درصد رسیده است.
XS
SM
MD
LG