لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

قیمت سیب‌زمینی سه برابر شد


متوسط قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در هفته منتهی به ۲۱ تیرماه امسال، در مقایسه با هفته مشابه پارسال، تقریباً سه برابر شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، سیب زمینی در هفته سوم تیرماه امسال رکورددار افزایش قیمت در این هفته در مقایسه با هفته مشابه پارسال بوده است.

متوسط قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در این گزارش بانک مرکزی، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

بررسی روند قیمتی گروه‌های کالایی بیانگر این است که تمام گروه‌های یازده‌گانه خوراکی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نسبت به پارسال افزایش داشته‌اند. در این میان، متوسط قیمت گروه حبوب بیشترین افزایش قیمت در هفته سوم تیرماه امسال را در مقایسه با مدت مشابه پارسال از آن خود کرد و متوسط قیمت این گروه در یک سال گذشته، رشدی ۱۰۸ درصدی را تجربه کرده است.

به طور نسبی قیمت انواع مواد خوراکی به ویژه مواد پروتئینی در طول ماه رمضان افزایش می‌یابد. صاحب نظران بازار این رشد قیمتی را به افزایش تقاضای مصرف این نوع کالاها در ماه رمضان نسبت می‌دهند.

در سال‌های گذشته پیش از آغاز ماه رمضان، دولت، به برنامه‌ها و طرح‌های ویژه ای را با هدف تثبیت یا کنترل قیمت انواع مواد خوراکی اجرا می‌کند که به طور معمول توفیق چندانی در کنترل قیمت‌ها به همراه ندارد.


پیش از آغاز ماه رمضان امسال، برخی از اقلام پرمصرف در این ماه، مشمول قیمت‌گذاری شده بود از جمله قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه که به طور سنتی رد این ماه مصرف آن افزایش می‌یابد از کیلویی ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود که نسبت به قیمت تعیین شده برای هر کیلو زولبیا و بامیه در سال گذشته - کیلویی ۴۵۰۰ تومان- از رشدی بیش از ۴۴ درصدی خبر می‌دهد.

در گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در شهر تهران در هفته منتهی به ۲۱ تیرماه امسال نسبت به هفته مشابه پارسال، افزایش قیمت گروه سبزی‌های تازه نیز قابل توجه است. متوسط قیمت هر کیلو سبزی تازه در این دو مقطع زمانی بیش از ۸۴ درصد رشد داشته است.

متوسط قیمت گروه کالایی حبوب در این هفته نسبت به هفته قبل از آن نیز رکورددار افزایش قیمت است، به طوری که متوسط قیمت هر کیلو حبوب در هفته مورد گزارش در مقایسه به هفته دوم تیرماه رشدی ۸ درصدی داشته است، پس از این گروه گوشت مرغ قرار دارد که هر کیلو گوشت مرغ به طور متوسط با رشد ۷ درصد در این دو هفته به کیلویی ۶ هزار و ۲۷۵ تومان رسید.

روزنامه‌های چاپ تهران در هفته‌های گذشته با انتشار گزارش‌هایی میدانی از بازار کالا و به ویژه بازار خوراکی‌ها، از افزایش قیمت‌ها در این بازارها، همزمان با ماه رمضان حکایت کرده بودند. از جمله روزنامه جام جم در ۱۷ تیرماه، با انتشار گزارشی تحت عنوان «تکرار داستان افزایش قیمت لبنیات در آستانه ماه رمضان» از گرانی نسبی قیمت مواد خوراکی خبر داده بود.

بر اساس آن گزارش قیمت لبنیات از ۱۰ تا بیش از ۲۳ درصد افزایش یافته بود، گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته سوم تیرماه نیز افزایش ۲۲ درصدی قیمت گروه کالایی لبنیات در دو مقطع زمانی هفته سوم تیرماه در سال ۹۲ و سال ۹۱ را تایید می‌کند.
XS
SM
MD
LG