لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

بازگشت تورم ماهانه به محدوده اطمینان


کاهش شتاب نرخ تورم در دی‌ماه ادامه یافت
کاهش شتاب نرخ تورم در دی‌ماه ادامه یافت

گزارش بانک‌مرکزی از تورم دی ماه نشان می‌دهد که روند کاهش شتاب نرخ تورم در این ماه نیز ادامه یافته و نرخ تورم سالانه به ۱۶.۳درصد رسیده که در مقایسه با نرخ تورم سالانه منتهی به آذرماه امسال نیم درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه در مقایسه با دی ماه پارسال، رشدی ۱۵.۷درصدی را تجربه کرد، نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه، ۱۶.۷درصد اعلام شده که مقایسه این دو عدد از کاهش یک درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه از آذر ماه تا دی ماه خبر می‌دهد.

اما نکته قابل توجه در این میان، تغیر روند نرخ تورم ماهانه در دی ماه است. نرخ تورم ماهانه در آذر ماه امسال با ثبت رقم ۱.۹ درصد به بالا‌ترین حد این شاخص از تیر ماه سال ۹۲ رسیده بود که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از افزایش تورم در ماه‌های آتی را به تصویر می‌کشید.

هرچند که آن روند افزایش در دی ماه ادامه نیافت و بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم ماهانه در دی ماه به ۰.۳ درصد کاهش یافت، تا یک‌بار دیگر کار‌شناسان و صاحب‌نظران اقتصادی نسبت به حفظ دستاورد کنترل نرخ تورم در ماههای آتی، امیدوار شوند.

اطمینان از وعده تورم ۱۶ درصدی

با این حساب جهش نرخ تورم ماهانه در آذر ماه را می‌توان به تکانه قیمتی ارز و اثر آن بر سطح عمومی قیمت‌ها نسبت داد که با تعدیل نسبی قیمت‌ها رد بازار ارز و توقف نوسانات شدید رد این بازار، نرخ تورم ماهانه در دی ماه نیز به سطح قابل قبولی کاهش یافته است.

بازگشت نرخ تورم ماهانه به سطح ۰.۳ درصد، سبب شد تا این بار ولی الله سیف، رئیس کل بانک‌مرکزی ابراز امیدواری کند که «اگر در دو ماهه پایانی سال، تغییرات عمده‌ای رخ ندهد، تا پایان سال، تورم کمتر از ۱۶ درصد را تجربه خواهیم کرد.»

بررسی روند تغییرات قیمت سبد کالای منتخب رادیو فردا نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت این سبد ۱۰ قلم کالایی در دی‌ ماه امسال نسبت به دی ماه پارسال، ‌ رشدی ۵.۵ درصد داشته است.

پیاز بیشترین رشد قیمتی در میان این ۱۰ قلم کالای خوراکی طی دوره زمانی دی ماه ۹۲ تا دی ماه امسال، را تجربه کرده است که در این دوره زمانی ۴۰.۷ درصد رشد کرده است.

قیمت گوشت مرغ، در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال، کاهشی حدودا ۱۰ درصدی (۹.۲۴ درصد) را شاهد بوده که بیشترین کاهش قیمت در میان این ۱۰ قلم کالای منتخب در سبد رادیو فرداست.

در جدول شماره یک جزییات تغییر قیمت سبد کالای منتخب رادیو فردا در دو مقطع دی ماه امسال و پارسال مقایسه شده‌اند.

گامی به سوی کاهش قیمت‌ها

اما بررسی قیمت همین ۱۰ قلم کالای منتخب رادیو فردا در دی ماه امسال در مقایسه با ماه پیشین (آذرماه سال ۹۳) نشان می‌دهد که متوسط قیمت این سبد در این دو ماه، کاهشی در حدود سه درصد (۲.۹۴- درصد) داشته‌است. بیشترین کاهش قیمتی در میان اقلام این سبد، به نام گوجه‌فرنگی به ثبت رسید که در این دو ماه، کاهشی در حدود ۳۲ درصد (۳۱.۶ درصد) داشت.

بیشترین قیمت پیاز نیز در این دو ماه، رشدی ۹.۵ درصدی را تجربه کرد. جزئیات تغییر قیمت کالاهای مندرج در این سبد، در جدول شماره دو قابل مشاهده است.

بررسی اجزای مورد بررسی در گزارش شاخص بهای قیمت مصرف‌کننده، نشانگر آن است که شاخص گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، در دی ماه نسبت به آذرماه، ۰.۳ درصد کاهش داشته که با محاسبات تغییرات قیمتی سبد کالای منتخب رادیو فردا، منطبق است.

به گفته علیرضا مقتدایی، مدیر کل آمار اقتصادی بانک‌مرکزی، ضریب بالایی در محاسبه نرخ تورم دارد. شاخص بهای این گروه در دی ماه سال ۹۳، در مقایسه با دی ماه پارسال، رشدی ۱۱.۱ درصدی را شاهد بوده است.

بیشترین رشد قیمتی ماهانه در میان گروه‌های مختلف کالا و خدمات، به شاخص بهای گروه بهداشت و درمان اختصاص یافته که در دی ماه در مقایسه با آذر ماه، شاخص بهای این گروه کالایی، ۱.۳ درصد رشد کرده‌است.

رشد شاخص بهای این گروه اصلی، در دی ماه ۹۳ نسبت به دی ماه سال ۹۲، بیش از ۳۳ درصد بود که در حدود دو برابر نرخ رشد شاخص تورم در این دوره زمانی بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم دی ماه در مناطق شهری ایران نیز ادامه روند رو به کاهش نرخ تورم را تایید می‌کند و براساس آن گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه به ۱۴.۴ درصد رسیده است.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه در آن گزارش نیز، به کمتر از ۱۶ درصد رسید و در رقم ۱۵.۸ درصد تثبیت شد که اگر مبنا را گزارش‌های مرکز آمار ایران از نرخ تورم را در نظر بگیریم، دولت دو ماه زود‌تر از وعده پایان سال، توانسته نرخ تورم را به کمتر از ۱۶ درصد برساند.

XS
SM
MD
LG