لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۳

توقف روند کاهشی نرخ تورم پس از ۲۰ ماه


روند کاهنده شتاب نرخ تورم پس از ۲۰ ماه کاهش متوالی در اردیبهشت ماه سال ۹۴ متوقف شد.

این توقف را می‌توان در گزارش بانک‌ مرکزی از تغییرات نرخ تورم در اردیبهشت ماه امسال دریافت که نشان می‌دهد متوسط ۱۲ ماهه نرخ تورم در این ماه روی ۱۵.۵ درصد ثابت مانده است که با نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۹۴، تفاوتی نداشت.

بر مبنای گزارش‌های بانک‌مرکزی، نرخ تورم از مهر ماه سال ۹۲، حرکت کاهشی خود را از ۴۰.۴ درصد آغاز کرد تا با کاهش حدود ۲۵ واحد درصدی به ۱۵.۵ درصد در فروردین امسال رسید، اما این روند کاهشی در اردیبهشت ماه تکرار نشد و نرخ تورم روی این عدد ثابت ماند.

پیش از این، زمانی که نرخ تورم محدوده ۲۰ درصد را از سر گذراند و به کمتر از کانال نوسان ۲۰ درصدی وارد شد، کم نبودند صاحب‌نظران و کارشناسانی که از سختی کار دولت برای تداوم روند کاهشی نرخ تورم سخن گفتند و از تعبیر «هسته سخت تورم» برای توصیف شرایط استفاده کردند.

حال به نظر می‌رسد آن تعبیر، واقعیت نهفته در سختی کار دولت را برای کنترل و کاهش شتاب تورم برملا ساخته است.

براساس گزارش بانک‌ مرکزی از تغییرات نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبشهت ماه ۹۴ که مقایسه نرخ تورم در این ماه با ماه مشابه پارسال است، ۱۶.۲ درصد بود. نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ۹۴، ۱۶.۵ درصد ثبت شده بود.

در این میان، بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ماه ۹۴ را نیز یک درصد اعلام کرد، که اگرچه از نرخ تورم ماهانه فروردین، سه دهم درصد کمتر بود، اما برای سیاست‌گذاران اقتصادی دولت یازدهم، نوسان نرخ تورم ماهانه در محدوده یک درصد و اندکی بالای آن به معنای به ثبت رسیدن نرخ تورم سالانه‌ای کمتر از ۱۳ درصد است که با وعده تک‌رقمی شدن نرخ تورم سالانه، تفاوت اندکی دارد.

برای رسیدن به نرخ تورم سالانه کمتر از ۱۰ درصد، نرخ تورم ماهانه باید در محدوده نوسانی کمتر از یک درصد تغییر کند.

براساس گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کلاها و خدمات مصرفی در ماه اردیبهشت، شاخص بهای گروه اصلی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشدی در حدود ۲۱ درصدی (۲۰.۸ درصد) را تجربه کرد.

شاخص بهای این گروه مهم و اثرگذار بر سطح عمومی قیمت‌ها، از ماه قبل تا اردیبهشت‌ماه ۹۴، رشدی ۱.۶ درصدی را تجربه کرد.

اما بررسی تغییرات قیمت سبد کالای منتخب رادیو فردا که شامل ۱۰ قلم کالای پرمصرف خانوارهای ایرانی را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که متوسط قیمت این کالاها در فاصله دو ماه نخست امسال، اندکی بیش از یک درصد (۱.۱۸ - درصد) کاهش داشته است.

بیشترین کاهش مربوط به تخم مرغ بود که قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با ماه قبل از آن با کاهش قیمتی بیش از ۱۰ درصد مواجه شد.

بیشترین افزایش قیمت نیز مربوط به گوجه فرنگی بود که در فاصله این دو ماه، حدود ۲۴ درصد رشد قیمتی داشت.

تغییرات قیمتی اقلام دیگر سبد کالای منتخب رادیوفردا در جدول شماره یک قابل مشاهده است.

تغییرات قیمت اقلام مندرج در سبد کالای منتخب رادیو فردا، در دوره زمانی اردیبهشت ماه سال ۹۴ در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۳ نیز نشان می‌دهد که روند کاهش این ۱۰ قلم کالا در این مقایسه، به طور متوسط ۴ درصدی کاهش داشته‌ است. بیشترین کاهش قیمت مربوط به سیب‌زمینی بوده که از اردیبهشت ماه سال ۹۳ تا اردیبهشت امسال، کاهش قیمتی به میزان ۳۷ درصد را تجربه کرد.

بیشترین رشد قیمتی نیز به برنج داخله درجه یک اختصاص داشت که از اردیبشهت پارسال تا اردیبشهت ۹۴، بیش از ۸ درصد گران‌تر به دست مصرف‌کنندگانش رسید.

در جدول شماره دو، تغییرات قیمت سبد کالای منتخب رادیو فردا در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال قابل مشاهده است.

در گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت شاخص بهای گروه‌های اصلی، رکورددار افزایش قیمت‌ها، گروه بهداشت و درمان است که در این ماه در مقایسه با ماه مشابه پارسال رشدی بیش از دو برابر متوسط نرخ تورم را تجربه کرد و شاخص بهای این گروه در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه پارسال، ۳۳.۵ درصد افزایش یافت.

توقف روند کاهش نرخ تورم که در گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمتی در دومین ماه سال ۹۴ به آن اشاره شده، می‌تواند با حذف سهمیه‌بندی بنزین و یکسان شدن نرخ بنزین که اثر روانی بر تغییرات قیمت دیگر مالاها و خدمات برجای خواهد گذاشت، روند کاهش نرخ تورم را با چالش بیشتری همراه سازد.

ضن آنکه در ماه‌های اخیر، برخی کارشناسان اقتصادی و از جمله آنها حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، کاهش نسبی نرخ تورم در ماه‌های گذشته را ناشی از رکود حاکم بر اقتصاد ایران دانسته است.

بانک‌مرکزی در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، نرخ رشد نقدینگی در سال ۹۳ را ۲۲.۳ درصد اعلام کرد. به رغم آنکه این نرخ رشد نقدینگی، نرخ بالایی محسوب می‌‌شود، اما بانک‌ مرکزی رسیدن نرخ رشد نقدینگی به این رقم را موفقیت خود در کنترل این عامل تورم‌زا در اقتصاد ایران توصیف کرده است که به نوشته بیانیه‌نویس بانک‌مرکزی حتی از هدفگذاری این بانک برای نوسان نرخ رشد نقدینگی در دامنه ۲۳ تا ۲۵ درصد در سال ۹۳، کمتر بوده‌ است.

در حالی که کاهش نرخ تورم در اردیبهشت ماه متوقف شده است، فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک‌مرکزی، در گفت‌وگویی «چالش» هدف اصلی بیست ‌و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی را رسیدن به تورم «تک‌رقمی» و «پایدارکردن» آن عنوان کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG