لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

روند کاهش نرخ تورم در آبان‌ماه تداوم یافت


گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از تغییرات نرخ تورم در آبان ماه، نشان می‌دهد که روند کاهش نرخ تورم در میانه پاییز ۹۵ نیز تداوم‌ یافته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان ماه ۹۵، نرخ متوسط تورم در این ماه به ۸٫۶ درصد رسید که نسبت به نرخ متوسط تورم در ماه قبل کاهش یک دهم واحد درصدی را تجربه کرد.

در گزارش مرکز آمار ایران از شاخص بهای کالاها و خدات مصرفی خانوارهای شهری ایران در آبان‌ماه امسال که چند روز پیش‌ازاین منتشر شد، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آبان ۹۵، ۷٫۵ درصد اعلام شد که نسبت به نرخ تورم متوسط مهرماه، چهار دهم واحد درصد کمتر بود.

در گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم ماهانه در آبان ماه امسال شش دهم درصد گزارش‌شده است که در مقایسه با نرخ تورم ماهانه مهرماه، دو دهم واحد درصد بیشتر بود.

نرخ تورم ماهانه آبان ۹۵، در روایت مرکز آمار ایران سه دهم درصد، گزارش شد، نرخ تورم ماهانه در مهرماه امسال، هفت دهم درصد اعلام‌شده بود که نشان می‌دهد بر اساس محاسبات مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه در آبان‌ماه امسال روند نزولی داشته است.

گزارش بانک مرکزی از تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در آبان‌ماه، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این ماه را ۹٫۱ درصد اعلام کرده‌است. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در گزارش بانک مرکزی از سطح عمومی قیمت‌ها در مهرماه، ۹٫۳ درصد اعلام‌شده بود که نشان از تداوم روند نزولی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه دارد.

تغییرات نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در گزارش مرکز آمار ایران نیز روندی نزولی داشته و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آبان‌ماه به ۶٫۱ درصد رسید که نیم واحد درصد از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مهر کمتر بود.

در گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمتی آبان ماه، در میان گروه‌های اصلی، بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه با ثبت رشدی ۱۷٫۲ درصدی به گروه «بهداشت و درمان» اختصاص یافت که به‌طورمعمول در تمام ماه‌های گذشته بالاترین رشد قیمتی را تجربه کرده است.

پس از بهداشت و درمان، شاخص بهای گروه اصلی «تحصیل» در ماه مورد گزارش، رشدی ۱۱٫۴ درصدی داشت. گروه‌های «تفریح و امور فرهنگی» و «دخانیات» نیز با ثبت رشدی به ترتیب ۱۱٫۱ و ۱۰٫۲ درصدی در رتبه‌های بعدی بالاترین رشدهای شاخص بها در میان گروه‌های اصلی، قرار گرفتند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بالاترین نرخ متوسط تورم با ثبت ۱۴٫۱ درصد، مربوط به گروه «آموزش» بود.

پس از گروه آموزش، گروه «بهداشت و درمان» در رتبه دوم بالاترین نرخ رشد قرار گرفت و در آبان‌ماه نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه، ۱۰٫۱ درصد بود.

بررسی جزییات دو گزارش، درمجموع تأیید می‌کند که در ماه مورد گزارش، همچون ماه‌های پیشین، اساساً تورم خدمات بالاتر از تورم کالاها بوده است.

تداوم روند کاهش نرخ تورم در حالی است که نگرانی‌ها از رشد حدوداً ۳۰ درصدی نقدینگی و اثر تورمی این نرخ رشد، به نگرانی صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی بدل شده‌است.

به گمان این صاحب‌نظران، با مؤثر واقع‌شدن برنامه‌های دولت و بانک مرکزی برای رونق‌بخشی به اقتصاد ایران، نرخ رشد ۳۰ درصدی نقدینگی می‌تواند منجر به افزایش قابل‌توجه نرخ تورم شود.

XS
SM
MD
LG