لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۷

نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۹۳، به سه درصد رسید


بانک مرکزی ایران نخستین ارزیابی‌ خود از تحولات اقتصادی سال ۹۳ را منتشر کرد. بر اساس اعلام این بانک، نرخ رشد اقتصادی سال ۱۳۹۳ سه درصد بوده است.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه، ۲۷ خرداد ۹۴، در وب‌سایت رسمی بانک مرکزی، تولید ناخالص ایران به قیمت پایه سال ۸۳، در سال ۹۳ به بیش از ۲۰۳ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم مشابه سال ۹۲، سه درصد رشد را نشان می‌دهد.

در تازه‌ترین گزارش از تحولات اقتصادی ایران تصریح‌ شده است که پارسال، بخش صنایع و معادن پیشتاز دیگر بخش‌های اقتصادی ایران بوده و رشد این بخش در سال ۹۳، به ۵ درصد رسید.

پس از بخش صنایع و معادن، بخش نفت با رشد ۴.۸ درصدی و بخش کشاورزی با رشد ۳.۸ درصد و بخش خدمات با ۲.۴ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

رشد اقتصاد ایران در سال مورد گزارش بدون احتساب بخش نفت، معادل ۲.۸ درصد بوده است.

در میان زیرگروه‌های بخش خدمات، بالاترین نرخ رشد در سال ۹۳ مربوط به گروه خدمات مؤسسات پولی و مالی بود که رشدی معادل ۱۵.۷ درصد را تجربه کرد.

این گزارش بانک مرکزی تأیید می‌کند که اقتصاد ایران پس از دو سال تجربه رشد منفی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ که به ترتیب تولید ناخالص داخلی ایران به میزان ۶.۸ و ۱.۹ درصد کوچک‌تر شده بود، توانست نرخ رشدی مثبت را تجربه کند.

حسن روحانی چند ماه پیش‌ از این پس از اعلام رشدهای مثبت ۹ ماه نخست سال، تصریح کرده بود که اقتصاد ایران از رکود خارج‌ شده است.

در این گزارش همچنین نرخ رشد اقتصادی زمستان پارسال نیز اعلام‌ شده است. در فصل زمستان سال ۹۳، نرخ رشد اقتصاد ایران در مقایسه با زمستان سال ۹۲، رشدی ۱.۳ درصدی داشت.

در این فصل بالاترین نرخ رشد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۲، مربوط به بخش کشاورزی بود که ارزش‌ افزوده این بخش با رشدی ۳.۱ درصدی همراه شد.

در زمستان پارسال، بخش نفت عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و ارزش‌ افزوده این بخش در مقایسه با زمستان سال ۹۲، با ثبت رقم منفی ۵.۲ درصد کوچک‌تر شد.

XS
SM
MD
LG