لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

ایران «حادثه جنایتکارانه تروریستی» در نیس فرانسه را محکوم کرد


نیروهای پلیس و امدادی فرانسه در برابر کامونی که راننده آن با سرعت زیاد به مردم در نیس فرانسه حمله کرد و شماری از آنان را زیر گرفت
نیروهای پلیس و امدادی فرانسه در برابر کامونی که راننده آن با سرعت زیاد به مردم در نیس فرانسه حمله کرد و شماری از آنان را زیر گرفت

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه، ۲۵ تیرماه، حادثه نیس در فرانسه را که جان دست‌کم ۸۴ نفر را گرفت «حادثه جنایت‌کارانه تروریستی» خوانده و آن را به‌شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بهرام قاسمی در عین‌ حال «هرگونه سهل‌انگاری و برخورد دوگانه در برخورد با تروریسم» را «امری مذموم و محکوم‌ به شکست» توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن اظهار تأسف عمیق از حادثه تروریستی در نیس فرانسه و تسلیت به بازماندگان این حادثه تأکید کرد: «همان‌گونه که بارها گفته‌ایم، تروریسم پدیده شومی است که جز با همکاری و اجماع بین‌المللی ریشه‌کن نخواهد شد.»

راننده یک کامیون پنج‌شنبه‌شب، ۲۴ تیرماه، در شهر نیس فرانسه، به جمعیتی که به تماشای آتش‌بازی «روز باستیل»، جشن ملی فرانسه، آمده بودند، حمله کرد و مردم را زیر گرفت.

شمار تلفات این حمله تاکنون به ۸۴ تن رسیده و بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، حال ۱۸ تن از مجروحان این حادثه وخیم است.

در پی این حمله مرگبار، رهبران و مقام‌های چندین کشور با انتشار پیام یا اظهاراتی به این حادثه واکنش نشان دادند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از جمله نخستین رهبران جهان بود که در پیامی ضمن محکوم کردن این حادثه، اطمینان داد که آمریکا در همبستگی و اتحاد در کنار فرانسه باقی می‌ماند.

ترزا می، نخست وزیر جدید بریتانیا، نیز ضمن تأکید بر آمادگی این کشور برای همکاری با فرانسه در مبارزه با تروریسم اعلام کرد که «لندن برای کمک به دولت فرانسه آمادگی دارد».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از همبستگی کامل آلمان با فرانسه سخن گفت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز که برای دیداری با همتای روس خود سرگی لاوروف در مسکو به سر می‌برد روز جمعه در ابتدای این دیدار تاکید کرد: «حادثه شهر نیس فرانسه، نشان می‌دهد که باید هر چه سریع‌تر به دنبال یافتن راهی برای پایان دادن به خشونت و تروریسم بود.»

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با اشاره پیش از دیدار با کری گفت: «گفت‌وگوها با واشینگتن پس از حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه اهمیت بیشتری پیدا کرد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از جمله دیگر مقام‌ها و رهبران کشورهای جهان بود که روز جمعه به حادثه تروریستی نیس واکنش نشان داد و تأکید کرد: «کسانی که درباره موضع‌گیری در برابر تروریسم تردید دارند، باید از حمله فرانسه درس بگیرند.»

به گفته اردوغان، همه باید بدانند که برای گروه‌های تروریستی تفاوتی بین ترکیه، فرانسه، عراق، بلژیک، عربستان سعودی و آمریکا وجود ندارد.

عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، نیز حادثه نیس را «حمله جنایتکارانه و بزدلانه» خواند و گفت: «عاملان این حمله به هیچ ارزش اخلاقی و انسانی پایبند نیستند.»

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌ روی ریاست‌ جمهوری آمریکا، نیز پنج‌شنبه‌ شب در توییتر خود نوشت: «یک حمله ترسناک دیگر، این بار در نیس فرانسه، شماری کشته و زخمی شده‌اند، چه زمانی می‌خواهیم درس بگیریم؟ اوضاع بدتر و بدتر می‌شود.»

آقای ترامپ همچنین برنامه انتخاباتی روز جمعه خود که در آن قرار بود معاون اولش را معرفی کند، لغو کرده است.

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات و رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا نیز در واکنش به کشتار نیس گفت: «امروز تک‌تک آمریکایی‌ها در همبستگی کامل در کنار مردم فرانسه ایستاده‌اند.»

XS
SM
MD
LG