لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۰

پول کجا ریخته؟


در میان عوامل و دلایل تغییر شهر و دیار و محل سکونت، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل و دلایل برای این تصمیم است.

مهاجرت با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و کسب درآمد بیشتر، در نزدیک به نیم‌قرن گذشته، در ایران پدیده‌ای شناخته‌شده، به شمار می‌آید.

پدیده مهاجرت با توسعه و رونق شهرها و جهش‌های صنعتی و اقتصادی در برخی مناطق شهری در دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی تشدید شد و همچنان کم‌وبیش ادامه دارد.

توسعه و رشد مناطق شهری، راه‌اندازی کارخانه‌ها و رونق‌گیری بخش‌های مختلف اقتصادی در برخی مناطق، برای عرضه‌کنندگان نیروی کار و سرمایه‌گذاران خُرد به معنای نشانه‌هایی برای یافتن بازار کاری بهتر و افزایش قدرت چانه‌زنی آنها بود و هست که می‌تواند بهبود معیشتی و وضعیت اقتصادی آنان را به دنبال داشته باشد.

اما برای تصمیم‌گیری درباره مهاجرت به هدف بهبود وضعیت اقتصادی نیازمند اطلاعاتی دقیق هستیم، مقایسه درآمد و هزینه‌های شهر، استان یا کشور مبدأ با مقصد مهاجرت مهم‌ترین اطلاعات از این جنس است که می‌تواند این تصمیم‌گیری را بهینه کند.

در این پادکست «الف، ب، اقتصاد»، به استناد گزارش طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی در سال ۱۳۹۴، میانگین درآمد و هزینه خانوارهای شهری در استان‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم و بالاترین‌های درآمدی و افزون‌ترین‌های هزینه‌های پارسال را به تفکیک استانی معرفی کرده‌ایم.

در این مقایسه تنها اعداد و ارقام درآمد و هزینه میانگین خانوارها موردتوجه قرارگرفته و خصوصیات فرهنگی یا ملاحظات رفتار شناسانه و جامعه‌شناسانه اهالی استان‌های مختلف ایران در نظر گرفته نشده است، ضمن اینکه مقایسه‌ها در سطح استانی است و آمار به تفکیک شهرها نیست.

از شما دعوت می‌کنم شنونده این برنامه از سری پادکست‌های «الف، ب، اقتصاد» باشید.

پادکست الف، ب، اقتصاد ۲۶؛ پول کجا ریخته؟ - کاری از آرش حسن‌نیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:58 0:00
لینک مستقیم

شما هم اگر تجربه مشابه یا متفاوتی از درآمد و هزینه‌های زندگی خود دارید، این تجربه را روایت کنید.

نشانی ایمیل برنامه alef@radiofarda.com راه ارتباطی با شماست تا نظر، نقد و پیشنهاد خود را از این راه، ارسال بفرمایید.

XS
SM
MD
LG