لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

فرمانده سپاه پاسداران: امکان جنگ نظامی علیه ایران وجود ندارد


محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که پیشتر گفته بود جنگ میان و اسرائیل اجتناب ناپذیر است روز یکشنبه، ۳۰ مهرماه، حرف خود را پس گرفت و گفت: «با توجه به وضعیت دشمنان، امکان جنگ نظامی علیه ایران وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای جعفری در عین حال تاکید کرده که «سپاه پاسداران همواره آماده دفاع از انقلاب اسلامی است و در این دفاع هم از معیارها کوتاه نخواهد آمد.»

فرمانده کل سپاه در حالی امکان جنگ نظامی علیه ایران را منتفی دانسته که در اول مهرماه، پیش‌بینی کرده بود که در نهایت بین ایران و اسرائیل «جنگ رخ خواهد داد.» آقای جعفری، در آن سخنان فقط زمان و مکان جنگ را نامعلوم دانسته بود.

احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، نیز در روز ۲۹ شهریورماه گفته بود که نیروهای نظامی ایران «برای یک نبرد بزرگ» آماده شده‌اند.

حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه، نیز روز دوم مهرماه گفته بود که فرض حاکم راهبرد و استراتژی دفاعی ايران اين است که اين کشور در يک «نبرد گسترده با ائتلاف جهانی به رهبری آمريکا وارد جنگ» خواهد شد.

سخنان فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی پیرامون قطعی بودن جنگ، با انتقادهای شدیدی در ایران از جمله از سوی حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مواجه شد.

آقای فیروزآبادی روز ۱۷ مهرماه بدون نام بردن از محمدعلی جعفری، از افرادی انتقاد کرد که به گفته او «به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که این تصور در بین مردم ایجاد می‌شود که گویی می‌خواهد جنگ شود».

وی گفته بود: «وقتی یک فرمانده نظامی حرف می‌زند باید بداند که از صحبت او برداشت سیاسی و امنیتی می‌شود.»

سخنان پیشین محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیرامون قطعی بودن جنگ علیه ایران، علاوه بر واکنش رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در میان نمایندگان مجلس نیز بی پاسخ نماند.

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب اردکان در مجلس شورای اسلامی، روز پنجم مهرماه در صحن علنی مجلس، فرمانده سپاه پیرامون قطعی بودن جنگ با اسراییل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «این اظهارات به منافع ملی ایران آسیب زده‌است.»

به گفته آقای تابش، «این‌گونه اظهارات موجب نگرانی مردم شده و به مشکلات اقتصادی کشور دامن زده‌است.»

جمهوری اسلامی ایران که به دلیل برنامه هسته ای خود تحت فشارهای شدید بین المللی و اقتصادی قرار دارد در ماه های گذشته بارها از سوی اسرائیل تهدید شده بود که به تاسیسات اتمی آن حمله خواهد شد.

این تهدیدات با واکنش های تندی از سوی مقام های جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی روبرو شد و تهران تهدید کرد که پاسخی «غیرقابل پیش بینی» به حملات احتمالی خواهد داد.

محمد علی جعفری،‌ روز یکشنبه در بخش دیگری از سخنان خود،‌ بدون نام‌آوردن از افراد مشخصی،‌ به «برخی‌ها» اشاره کرد که «در برابر این فشارها بریده‌اند و نظرهای دیگیر را بیان می‌کنند.»

اشاره فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ می‌تواند واکنشی به سخنان مسوولان و مدیران دولتی باشد که در این روزها، بیش از همیشه از فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و آثار زیان‌بار آن سخن می‌گویند.

محمود احمدی‌نژاد،‌ رییس جمهوری اسلامی ایران،‌ نیز در آخرین سفر خود به نیویورک در گفت و گو با رسانه‌های غربی بارها از امکان مذاکر ایران و آمریکا بر سر مسایل هسته‌ای سخن گفت.
او در نشست مطبوعاتی خود در یازدهم مهرماه نیز،‌ مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را ممکن دانسته بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفته،‌ «در شرایط کنونی با استقامت در برابر فشارها،‌نصرت الهی برای ما قطعی خواهدبود.»

محمد علی جعفری همچنین در بخش دیگری از سخنان روز یکشنبه خود، با اشاره به تحولات سوریه، گفت: «امید دشمنان بشار اسد برای ساقط کردن حکومت وی به ناامیدی تبدیل شده‌است.»

پیش‌تر سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه و لبنان نیز مناقشه برانگیز شده‌بود و رییس‌جمهوری لبنان را مجبور به واکنش کرده‌بود.
XS
SM
MD
LG