لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

هاشمی رفسنجانی: کوته‌نظر‌ها هم با برجام مخالفند، هم با رفع حصر


هاشمی رفسنجانی، در جریان سفر به کرمان، کار دولت در برجام را «بسیار مبنایی و درست»، توصیف کرد
هاشمی رفسنجانی، در جریان سفر به کرمان، کار دولت در برجام را «بسیار مبنایی و درست»، توصیف کرد

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، در کرمان با انتقاد از مخالفان برجام گفت: «برخی کوته‌نظری‌هایی است که در داخل کشور صورت می‌گیرد که هم با برجام مخالفت می‌کنند و هم با رفع حصر.»

به گزارش وب‌سایت «روز نو»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به استان کرمان سفر کرده است در نشست مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران استان کرمان تأکید کرد: «دستاوردهای برجام بسیار زیاد است، اما این دستاوردها از چشم مردم دور مانده است.»

پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز گزارشی از سخنان او در جریان سفر به کرمان منتشر کرده، اما در این گزارش سخنان او درباره رفع حصر نیامده است.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد سه چهره شاخص اعتراض‌های سال ۱۳۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند و تاکنون تلاش‌ها برای رفع حصر آنها نتیجه نداده است.

رفع حصر از جمله مطالباتی بود که در انتخابات ریاست‌ جمهوری خرداد ۹۲ از حسن روحانی مطرح می‌شد، او پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم، برای حل‌ و فصل رفع حصر قول‌هایی داده بود.

اما کمی پیشتر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، تصریح کرد که این شورا نمی‌تواند در شرایط کنونی درباره حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی گزارش بدهد.

مهدی کروبی، یکی از محصورین، در فروردین‌ماه امسال در نامه‌ای به حسن روحانی با تأکید بر این که رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، خواستار آن شد که رئیس جمهوری از آن چه وی حاکمیت مستبد خواند بخواهد دادگاهی علنی برای محاکمه وی برگزار کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود در سالروز تصویب برجام با انتقاد از کسانی که می‌گویند: «برجام هیچ دستاوردی نداشت»، گفت: «به مسئله فروش نفت توجه کنید که قبلاً چگونه تحریم بودیم، چگونه می‌فروختیم و الان چگونه می‌فروشیم.»

او همچنین با اشاره به وضعیت کشتیرانی ایران افزود: «روزهای قبل از برجام توجه کنید که به هیچ‌ یک از بنادر دنیا اجازه‌ ورود نداشتند یا سقوط هواپیماها را به یاد آورید که معلوم نیست منتقدان با چه منطقی مخالف به‌روز شدن خطوط پروازی ایران هستند.»

به گفته عضو مجلس خبرگان رهبری، دستاوردهای برجام این‌ قدر هست که بتوان به آن «افتخار» کرد. او کار دولت در این زمینه را «بسیار مبنایی و درست» توصیف کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از افتخارات مذاکرات هسته‌ای را عضویت ایران در طرح «ایتر» اعلام کرد و گفت: «در حالی بود که در سال‌های اول مذاکرات طرف غربی به ما پیشنهاد کرد که به‌ جای اداره سازمان انرژی اتمی خودمان، در «ایتر» مشارکت کنیم که ما نپذیرفتیم.»

«ایتر»، یکی از بزرگ‌ترین همکاری‌ها و پروژه‌های علمی بین‌المللی است که با مشارکت ۳۴ کشور در فرانسه در حال اجراست.

در این پروژه، که یک پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای است، دانشمندان تلاش می‌کنند با استفاده از همان فرایند هم‌جوشی که در خورشید صورت می‌گیرد، انرژی ارزان، سالم و بادوام فراهم کنند.

دانشمندان ایرانی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ایران نیز با پروژه «ایتر» همکاری دارند.

XS
SM
MD
LG