لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

تورم خردادماه به ۱۴.۲ درصد رسید


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

مرکز آمار ایران روز چهارشنبه با انتشار گزارشی متوسط نرخ تورم خردادماه سال ۹۴ برای خانوارهای شهری را ۱۴.۲ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه گذشته، یک‌دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خردادماه امسال در مقایسه با خرداد پارسال نیز به رقم ۱۴.۲ درصد رسید که نسبت به نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت‌ماه، نیم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران پیش‌ از این نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری در اردیبهشت‌ماه امسال را نسبت به اردیبهشت‌ماه پارسال، ۱۳.۷ درصد اعلام کرده بود.

نرخ تورم ماهانه خردادماه امسال نیز به ۱.۲ درصد رسید. این نرخ در اردیبهشت‌ماه امسال نیم درصد اعلام‌ شده بود.

بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم خانوارهای شهری در خردادماه امسال نشان می‌دهد که تغییرات نرخ تورم در ماه مورد گزارش، عمدتاً تحت تأثیر تغییرات شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بوده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در خردادماه امسال شاخص بهای این گروه، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵.۶ درصد افزایش یافت.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه امسال برای شاخص بهای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ۱۰.۳ رصد رسید، این رقم در اردیبهشت‌ماه کمتر از ۱۰ درصد (۹.۶ درصد) بود.

میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز در خردادماه امسال نسبت به خردادماه پارسال، رشدی ۱۳.۶ درصدی را تجربه کرد.

متوسط نرخ تورم این گروه در سال منتهی به خردادماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز ۱۶ درصد اعلام شد که نسبت به تورم دوازده‌ماهه منتهی به اردیبهشت ۹۴، کاهشی ۰.۴ درصدی داشت.

بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خردادماه سال ۹۴ در میان شاخص بهای زیرگروه‌های کالایی و خدماتی، به زیرگروه میوه و خشکبار تعلق داشت که تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای ۵۲.۳ درصدی را تجربه کرد.

پایین‌ترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه مورد گزارش از میان زیرگروه‌های کالایی و خدمات به زیر شاخص بهای زیرگروه گوشت قرمز و ماکیان مربوط می‌شد که در خردادماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال، رشدی دو درصدی را تجربه کرد.

بالاترین ضریب اهمیت در میان زیرگروه‌های موردبررسی نرخ تورم مربوط به شاخص بهای زیرگروه مسکن می‌شود که به‌تنهایی اهمیتی ۳۰.۵ درصد در محاسبه و تحولات نرخ تورم بر جا می‌گذارد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این زیرگروه در خردادماه سال ۹۴ نسبت به ماه مشابه پارسال، به ۱۳ درصد بالغ شد.

XS
SM
MD
LG