لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

رئیس اتاق ایران: اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیاردی در ایران


محسن جلال‌پور، رئیس اتاقا بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران
محسن جلال‌پور، رئیس اتاقا بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، از اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران خارجی در ایران خبر داده و ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن برجام، فضای اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شود.

به گزارش اقتصادنیوز، محسن جلال‌پور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی کرمان گفت: «دوره بین تصمیم‌گیری درباره برجام و اجرایی شدن آن، برای اقتصاد دوره خوبی نبود.»

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، در این دوره زمانی سرمایه‌گذاران، فعالان حوزه صادرات، تولید و دیگر مجموعه‌های اقتصادی «با عدم پیش‌بینی وضعیت روبه‌رو بودند».

آقای جلال‌پور، همچنین نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را در حدود یک درصد ارزیابی کرده و، به نقل از منابع آگاه، از احتمال منفی شدن نرخ رشد اقتصادی کشور در تابستان امسال خبر داد.

مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ایران با وجود گذشت چهار ماه از پایان فصل بهار، هنوز گزارش تغییرات نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام نکرده‌اند.

به گفته محسن جلال‌پور، در هفت ماه امسال، اقتصاد ایران «رونقی را به خود نگرفت»، و عمده این شرایط حاکی از این بوده که «تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان نمی‌توانستند تصمیم‌گیری کنند».

پس از اعلام خبر توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در تیرماه سال جاری، چندین هیئت‌ از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران از چندین کشور به تهران سفر کردند تا ضمن دیدار و گفت‌وگو با مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، زمینه‌های همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی کنند.

دولتمردان و فعالان اقتصادی در ایران خوش‌بین هستند با اجرایی شدن برجام، حجم قابل‌ توجهی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اروپا و آسیا در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

هرچند در مقابل کارشناسان و صاحب‌نظرانی هستند که چندان به این موضوع خوش‌بین نیستند و موانع و مشکلات حقوقی و قانونی و فضای دشوار و نامناسب کسب‌وکار در ایران را مانعی برای تحقق این هدف می‌دانند.

رتبه ایران در گزارش بانک جهانی از نظر فضای کسب‌وکار در سال ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه بین ۱۸۹ کشور، رتبه ۱۳۰ جهان بوده که نسبت به گزارش پیشین بانک جهانی با دو پله بهبود و ارتقا همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG