لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

اعتراض فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر به اعدام‌های اخیر در ایران


عبدالکریم لاهیجی، می گوید: ««جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به نادیده گرفتن این نقض فاحش حقوق بشر ادامه دهد.»
عبدالکریم لاهیجی، می گوید: ««جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به نادیده گرفتن این نقض فاحش حقوق بشر ادامه دهد.»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، «اعدام ده‌ها زندانی اهل سنت» در زندان‌ رجایی‌شهر کرج را به «شدیدترین وجهی» محکوم کرد.

در بیانیه این فدراسیون که یک روز پس از وقوع این اعدام‌ها منتشر شد از کشورهای دارای روابط اقتصادی و سیاسی با ایران خواسته شده است تا «برای جلوگیری از اعدام زندانیان باقی‌مانده و پیش از این که دیر شود، دست به اقدام فوری بزنند».

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنین از این کشورها درخواست کرد تا «نقض جدی حقوق بشر در ایران را در رأس گفت‌وگوهای خود با دولت‌مردان ایران قرار دهند و از آنها بخواهند به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی، به‌ویژه میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران بیش از ۴۰ سال پیش امضا کرده، احترام بگذارند».

قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه، ۱۲مردادماه، اعلام کرد که حکم اعدام هفت زندانی با اتهامات تروریستی را اجرا کرده‌ است.

این در حالی است که در بیانیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با اشاره به این که مسئولان ایرانی آمار رسمی اعدام‌ها را اعلام نکرده‌اند، گمانه‌زنی شده است که شمار اعدام‌شدگان روز سه‌شنبه به ۲۱ تن برسد.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر، تاکید کرده است: «جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به نادیده گرفتن این نقض فاحش حقوق بشر به دست دولت‌مردان ایران ادامه دهد.»

به گفته آقای لاهیجی، «اعدام شمار زیادی از زندانیان کُرد اهل سنت بر اساس اعترافات اجباری و محاکمه‌ ناعادلانه، توهینی به اساسی‌ترین موازین حقوق بشر است.»

در بیانیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌‌های حقوق بشر، شرحی از روند بازجویی، دادرسی و اجرای احکام این افراد نیز ارائه شده است، از جمله آن که «روز دوشنبه ۱۱ مردادماه ۹۵، گارد ویژه به بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر در شمال غربی شهر کرج حمله برد و ۳۶ زندانی محکوم به اعدام را به سلول‌های انفرادی منتقل کرد.»

بر اساس اطلاع این فدراسیون، «حکم اعدام ۲۹ تن از این عده تأیید و گویا به اجرای احکام قوه‌ قضاییه ابلاغ شده بود.»

به نوشته فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های جهانی حقوق‌ بشر، نتیجه رسیدگی دادگاه تجدید نظر به حکم‌ اعدام هفت زندانی دیگر هنوز اعلام نشده است.

در همین حال دادگستری استان کردستان بدون اعلام شمار دقیق اعدام‌شدگان، آنها را عضو «گروهک تکفیری موسوم به توحید و جهاد» خواند که «دست‌شان به خون تعدادی از هموطنان آلوده بود».

دادگستری کردستان این افراد را متهم کرد که در «ترور» تعدادی از روحانیون اهل سنت از جمله «ماموستا شیخ‌الاسلام و ماموستا برهان عالی» و «برخی از شهروندان از جمله خلیفه فرهادی اهل قروه و هدایت حسن‌خانی اهل ایلام» دست داشته‌اند.

این اطلاعیه همچنین اعدام‌شدگان را به قتل «تعدادی از محیط‌بانان شهرستان سنندج» و مواردی چون «تهیه سلاح‌های متعدد جنگی و ساخت بیش از ۵۰ بمب آماده انفجار، بمب‌گذاری در نقاط مختلف شهرستان سنندج، انجام چندین فقره سرقت مسلحانه از طلا فروشی‌های شهرهای قروه، زنجان و همدان، توزیع مواد غذایی مسموم برای ترور برخی از شهروندان کردستانی، حمله به مراکز انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی» متهم کرده بود.

این در حالی است که کاوه شریفی که از جمله افراد متهم به ترور برهان عالی امام جمعه مسجد قبای سنندج بود، در ویدئویی که پیش از این از او منتشر شده، این اتهام را رد کرده بود.

اتهام برخی از این زندانیان از جمله کاوه ویسی که از روحانیون اهل سنت بود نیز «ارتباط با گروه‌های سلفی» اعلام شده بود.

تعدادی از این زندانیان از جمله شهرام احمدی پیش از این اعلام کرده بودند که در زمان بازجویی بارها شکنجه شده‌اند.

شهرام احمدی روز ششم اردبیهشت ۸۸ و همزمان با سفر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به سنندج بازداشت شده بود.

در بیانیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های جهانی حقوق بشر آمده است که «بنا به گزارش‌ها، این عده مدت‌های طولانی در بازداشت پیش از محاکمه در سلول‌های انفرادی به سر بردند، مورد شکنجه یا بدرفتاری‌های دیگر قرار گرفتند و وادار به «اعتراف» شدند.»

در این بیانیه تاکید شده که «آنها بعداً این «اعترافات» را پس گرفتند و اعلام کردند زیر شکنجه ناگزیر از اقرار شده‌اند. این زندانیان مشارکت در خشونت و فعالیت‌های مسلحانه را رد و اعلام کردند به‌خاطر باورهای دینی، سازماندهی نشست‌های مذهبی و مشارکت در آنها و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند.»

بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های جهانی حقوق بشر، با حساب اعدام‌های روز سه‌شنبه، ۱۲ مردادماه، شمار قربانیان مجازات اعدام در ایران در سال جاری میلادی به ۳۰۰ مورد نزدیک شده است.

بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، سال گذشته، دست‌کم ۹۷۷ تن را اعدام کرد.

XS
SM
MD
LG