لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

نرخ تورم شهری در فروردین ۹۴، به ۱۴.۵ درصد رسید


مرکز آمار ایران روز پنج‌شنبه، سوم اردیبهشت، با انتشار گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم شهری در فروردین‌ماه سال ۹۴ به ۱۴.۵ درصد رسید که در مقایسه با اسفند پارسال ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین‌ماه سال ۹۴ که از مقایسه نرخ تورم فروردین‌ماه امسال با ماه مشابه پارسال به دست می‌آید، به ۱۴ درصد رسید.

نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفندماه پارسال، ۱۴.۲ درصد بود.

با این حساب، گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم شهری در نخستین ماه امسال نشان می‌دهد که همچنان روند کاهش شتاب نرخ تورم ادامه یافته است.

همچنین بر اساس این گزارش آماری، نرخ تورم ماهانه در فروردین‌ماه امسال به ۱.۲ درصد رسید که نشان از رشد نرخ تورم ماهانه دارد، نرخ تورم ماهانه در ماه قبل از آن یعنی در اسفندماه پارسال، ۰.۶ درصد بود، اقتصاد ایران برای حفظ روند کاهشی متوسط نرخ تورم باید بتواند در ماه‌های آینده نرخ‌های تورم ماهانه کمتر از یک درصد را حفظ کند.

بررسی جزئیات گزارش آماری مرکز آمار ایران از تورم مناطق شهری ایران در فروردین سال ۹۴ نشان می‌دهد که در این ماه متوسط نرخ تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۹.۲ درصد بوده که از متوسط نرخ تورم پایین‌تر است، اما متوسط نرخ تورم گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در فروردین‌ماه امسال در مناطق شهری ایران به ۱۷ درصد رسیده‌ است.

در گزارش‌های پیشین مرکز آمار ایران از تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین‌ماه سال ۹۲، این نرخ ۳۸.۷ درصد اعلام شده بود، متوسط نرخ تورم شهری در فروردین ماه پارسال، با کاهشی بیش از شش واحد درصد به ۳۰.۲ درصد رسید که در گزارش مرکز آمار ایران مربوط به متوسط نرخ تورم شهری در فروردین ماه امسال، نرخ تورم ۱۲ ماهه فروردین‌ماه با کاهشی حدودا ۳۰ واحد درصدی، به ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG