لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۱۰.۹ درصد رسید


گزارش مرکز آمار ایران از افزایش نرخ بیکاری در تابستان ۹۴، خبر می‌دهد
گزارش مرکز آمار ایران از افزایش نرخ بیکاری در تابستان ۹۴، خبر می‌دهد

گزارش مرکز آمار ایران از آمارگیری نیروی کار ایران در تابستان امسال نشان می‌دهد که در این فصل، نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی همزمان با هم افزایش‌یافته است.

بر اساس این گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ سال به بالای ایران در تابستان ۹۴، به ۱۰.۹ درصد رسید که نسبت به نرخ بیکاری فصل پیشین، با افزایش یک دهم واحد/درصدی روبه‌رو بود.

نرخ بیکاری در تابستان سال ۹۳، ۱۰.۵ درصد بود که به معنای رشد ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در تابستان امسال در مقایسه با فصل مشابه پیشین است.

مرکز آمار ایران در محاسبات خود، شمار بیکاران جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ایران در فصل‌های موضوع گزارش را بیش از دو میلیون و ۷۳۵ هزار نفر برآورد کرده است

نرخ مشارکت اقتصادی نیز در تابستان ۹۴، به نرخ ۳۸.۹ درصد رسید که ۰.۹ درصد بالاتر از نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ده ساله و بیشتر ایران در این فصل در مقایسه با بهار ۹۴ بود.

نرخ مشارکت اقتصادی تابستان سال ۹۴ در مقایسه با این نرخ در فصل مشابه پارسال، ۱.۲ واحد/درصد رشد کرد.

رشد همزمان نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان سال ۹۴، به معنای آن است که اگرچه به تعداد جمعیت فعال کشور در تابستان امسال اضافه‌ شده و شمار بیشتری از جمعیت ایران برای جست‌وجوی کار به بازار کار افزوده‌ شده‌اند، به نظر می‌رسد بازار کار نتوانسته به نیاز همه آنها پاسخ دهد و نرخ بیکاری روندی صعودی به خود گرفته است.

در این گزارش تصریح‌ شده که نرخ بیکاری در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی، بیشتر بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش نرخ بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر ایران به تفکیک جنسیت بیکاران ارائه شده که بیانگر نرخ بیکاری ۱۹.۹ درصدی میان زنان ۸.۹ درصدی در میان مردان است.

در گزارش مرکز آمار ایران تصریح‌ شده است که نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در تابستان امسال به ۲۵.۷ درصد رسیده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۳.۲ واحد/درصد و نسبت به فصل قبل یک واحد/درصد افزایش پیداکرده است.

بخش خدمات در میان بخش‌های عمده اقتصادی ایران، همچنان بیشترین شمار شاغلان ایران را با سهمی ۴۸.۶ درصدی در خود جای‌ داده است و پس‌ از آن بخش صنعت با سهم ۳۲.۲ درصدی و بخش کشاورزی با سهم ۱۹.۲ درصدی در جایگاه‌های بعدی سهم اشتغال قرار دارند.

بررسی سهم شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر حاکی از آن است که ۴۱ درصد شاغلین به‌ طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است، نشان می‌دهد در ایران سهم زیادی از افراد شاغل بیشتر از استاندارد کار می‌کنند.

رکود فراگیر بر اقتصاد ایران و رشد اندک اقتصادی، یکی از موانع بر سر راه دولت برای ایجاد اشتغال و کم کردن از میزان بیکاران است، چالشی که حتی مسئولان دولتی همچون مسعود نیلی، مشاور اقتصادی ارشد رئیس‌ جمهوری ایران، اذعان دارند که به عنوان بزرگ‌ترین چالش، پیش روی اقتصاد ایران در سال‌های آتی باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG