لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

وزیر نفت: تولید نفت خام ایران باید به سطح پیش از تحریم‌ها برسد


بیژن نامدار زنگنه
بیژن نامدار زنگنه

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در آلمان گفت که تولید نفت خام ایران باید به سطح پیش از تحریم‌ها یعنی روزانه چهار میلیون بشکه برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بیژن زنگنه که در کنفرانس امنیت انرژی برلین ۲۰۱۵ سخن می‌گفت، زمان لازم برای رسیدن به سطح تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت را هفت تا هشت ماه اعلام کرد.

وزیر نفت ایران همچنین مهم‌ترین مسئله حوزه نفت ایران را پس از لغو تحریم‌ها، به دست‌ آوردن سهم از بازار جهانی اعلام کرد.

به گفته آقای زنگنه، برنامه نهایی ایران در حوزه تولید نفت خام، رسیدن به سطح تولید روزانه پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است که برای تحقق این برنامه سه سال زمان نیاز است.

وزیر نفت دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به «طرح‌های بزرگ ایران برای احیا و نوسازی زیرساخت‌های انرژی» اشاره کرد و گفت: «ایران قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ میلادی، مبلغ ۱۸۰ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کند.»

آقای زنگنه یک‌ بار دیگر تاکید کرد که «هرگونه توافق میان تهران و کشورهای عضو گروه پنج به‌علاوه یک، باید شامل لغو همه تحریمهای مالی و انرژی باشد.»

به گفته وزیر نفت ایران، قابل قبول نیست که ایران به عنوان کشوری که سومین یا چهارمین ذخایز بزرگ نفت جهان را دارد، به اندازه جمهوری آذربایجان، نفت صادر کند.

در همین حال، رکن‌الدین جوادی، معاون زنگنه و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در نشستی خبری از افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ا‌ی تولید نفت و معایانات گازی در سال ۹۴ خبر داده است.

جوادی تاکید کرده است که ایران «نفت روی آب» ندارد و صادرات نفت ایران مطابق سهمیه‌بندی اوپک است.

وزارت نفت ایران تلاش می کند تا پیش از حصول توافق نهایی بین ایران و کشورهای ۵+۱ در تیرماه امسال، زمینه ورود شرکت‌های خارجی به بخش نفت و گاز ایران و جذب سرمایه‌های خارجی را فراهم آورد.

با همین هدف بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۹۴ آغاز به کار کرده است.

در این نمایشگاه بیش از ۶۰۰ شرکت خارجی حضور دارند که مهدی عسلی، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا وابسته به این وزارتخانه، حضور این تعداد شرکت‌کننده خارجی را نشانگر «آماده‌سازی شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازار ایران در روزهای پس از تحریم» ‌توصیف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG