لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

قیمت نفت با کاهش مداوم به کمتر از ۵۰ دلار رسید


روند کاهش قیمت نفت در پی انتشار گزارشی از رشد شدید میزان ذخیره‌سازی نفت در آمریکا ادامه یافت و قیمت هر بشکه نفت خام دریای شمال با کاهش یک درصدی در روز چهارشنبه به بشکه‌ای ۴۷ دلار و ۶۶ سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه نفت آمریکا، ای.پی.ای که نهادی غیردولتی است روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی تأکید کرد که سطح ذخیره‌سازی نفت در این کشور در هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

انتشار این گزارش در کنار دو عامل دیگر یعنی یکی بی‌اعتمادی فعالان بازار به طرح کاهش تولید نفت و دیگری احتمال تحقق پیش‌بینی رکود در تولید نفت در ماه اکتبر (مهرماه) مهم‌ترین عوامل کاهش دامنه‌دار قیمت نفت در روزهای اخیر به شمار می‌روند.

بر اساس گزارش‌ها، قیمت هر بشکه نفت وست تکزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با کاهشی ۱٫۱ درصدی به اندکی بیش از ۴۶ دلار رسید.

در همین حال دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز در گزارشی تصریح کرد که قیمت سبد نفتی این سازمان، با یک دلار و ۲۱ سنت کاهش، به بشکه‌ای ۴۵ دلار و ۸۳ سنت کاهش‌ یافته است.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که تولید نفت سازمان اوپک در ماه اکتبر، به رقم بی‌سابقه ۳۳ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه افزایش‌ یافته است.

همین گزارش از میزان افزایش تولید نفت اوپک برای فعالان بازار، نشانه‌ای از ناتوانی اعضای اوپک برای دستیابی به توافق برای کاهش تولید نفت این سازمان است.

این در حالی است که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ تاکید کرده است که کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، در اجلاس آتی این سازمان در آذرماه آماده توافق برای کاهش میزان تولید خود هستند.

دبیرکل اوپک در این گفت‌وگو تصریح کرد که عراق نیز به طرح کاهش تولید پیوسته است.

اعضای اوپک و غیر اوپک حدود یک ماه پیش در حاشیه کنفرانس انرژی در الجزیره توافق کردند که تولید نفت سازمان اوپک روزانه با حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش در محدوده ۳۲٫۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز باشد.

اما، بر اساس گزارش رویترز از میزان تولید نفت در ماه اکتبر، اعضای اوپک به این تعهد و توافق پایبند نبوده‌اند.

اجلاس فنی و کارشناسی نیز هفته گذشته در روزهای پایانی ماه اکتبر در وین اتریش برگزار شد، اما اعضا به نتیجه‌ای نرسیدند.

در پایان این اجلاس اعلام شد که کشورها قرار است با جزئیات کامل و با عدد و رقم بحث تعدیل تولید نفت را در اجلاس روز ۳۰ نوامبر، ۱۰ آذرماه، به تصویب برسانند.

کارشناسان معتقدند توافق اعضا و کشورهای غیر عضو اوپک در اجلاس آذرماه برای کاهش تولید، می‌تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای ۶۰ دلار افزایش دهد.

در حالی که عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، با تغییر استراتژی خود به دنبال کاهش میزان تولید و تقویت بازار از این راه است، ایران و عراق چندان تمایلی به همراهی با عربستان سعودی ندارند.

XS
SM
MD
LG