لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۶

رویترز: ایران از مسیر اندونزی تحریم‌های نفتی را دور می‌زند


خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از چندین منبع خبری در امور کشتیرانی و نفتی، می‌گوید ایران از یک بندر استراتژیک در اندونزی برای صادرات نفت به کشورهای آسیایی استفاده می‌کند.
رویترز، پنج شنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه گزارش داد که بر اساس اطلاعات ارسالی از سیستم شناسایی خودکار که برای ردیابی کشتی‌ها نصب می‌شود، دو نفتکش عظیم ایران، هر کدام با قابلیت حمل دو میلیون بشکه نفت قبل از اینکه راهی چین شوند، به طرف بندر باتام اندونزی حرکت کرده‌اند.
یک تحلیلگر در شرکت مشاوره انرژی «اف‌جی‌ای» به رویترز گفته است که ایران ماه‌ها است از این بندر استراتژیک استفاده می‌کند. به گفته این تحلیلگر «ایران نفت خام خود را از طریق ابرنفتکش‌ها به این بندر منتقل می‌کند و از همان جا به مشتریان نفتی می‌فروشد».
به‌گفته او، این مکان جایگاه استراتژیک حساسی با قابلیت کسب درآمدهای کلان است، به همین خاطر ایران تا جایی که در توان دارد از این بندر برای فروش نفت استفاده می‌کند.
بندر باتام از ساحل جنوبی سنگاپور نیز تنها ۲۰ کیلومتر فاصله دارد، محلی شبکه بزرگ گردش انرژی در منطقه است.
رویترز می‌نویسد که سال گذشته منابع آگاه به این خبرگزاری گفته بودند که نفتکش‌های ایرانی به ندرت به این بندر وارد می‌شوند.
یک مقام رسمی در یک شرکت نفت بین المللی به رویترز گفته است که ایران از این محل برای انتقال نفت به چین یا کشورهای دیگر استفاده می‌کند، همچنین ایران می‌تواند نفت خود را در این بندر نگه‌داری کند.
رویترز سپتامبر سال گذشته نیز از تلاش ایران برای استفاده از بنادر و جزایر آسیایی برای حمل، نگهداری و همچنین فروش نفت خبر داده بود و به مواردی همچون لنگر انداختن نفتکش‌های بزرگ ایران در بندر «لابوآن» مالزی و فروش نفت از این محل اشاره کرده‌بود.

رویترز از قول منابع خبری در صنعت نفت می‌گوید که این مناطق منع تحریمی برای ایران ندارند، اما همه این اقدامات ریسک بسیار بزرگی برای دلالان و صاحبان کشتی‌ها در پی دارد.
رویترز، ۲۳ مهرماه سال گذشته نوشته بود که جمهوری اسلامی «به صورت پنهانی» از بندر کمتر شناخته شده لابوآن در شرق مالزی برای دور زدن تحریم‌های غرب استفاده می‌کند.
چندین منبع کشتیرانی، صنعتی و رسمی به خبرگزاری رویترز توضیح داده بودند که چگونه نفتکش‌های ایرانی بار خود را «شبانه و در تاریکی» در این بندر متروکه به نفتکش‌های اجاره‌ای دیگر که با پرچم کشور پاناما تردد می‌کنند تخلیه کرده‌اند.
رویترز می‌نویسد که دو ابرنفتکش ایرانی «سوناتا» و «کورج» متعلق به شرکت نفتکش ملی ایران که هم اکنون تحت تحریم غرب است، قبل از عزیمت به چین، به بندر باتام حرکت کرده‌اند.
یک منبع خبری در امور کشتیرانی به رویترز گفته است، نشانه‌هایی وجود دارد که نفتکش‌های دیگری نیز به بندر باتام حرکت کرده‌اند. به طوری که سه نفتکش «گلاروس»، «اوشن نیمف» (حوری اقیانوس) و «سیگال» چند روز گذشته موقعیت خود را در نزدیکی اندونزی گزارش کرده‌اند، اما درباره موقعیت کنونی آن‌ها اطلاعات به روز وجود ندارد.
این سه نفتکش در مالکیت یک بازرگان یونانی است که سال گذشته به اتهام ایجاد شبکه‌ای برای حمل نفت ایران و به نیابت از ایران در لیست سیاه و تحریم آمریکا قرار گرفت.
ایران که تا اوایل سال ۲۰۱۲ روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کرد، با اعمال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در آستانه شروع نیمه دوم سال گذشته میلادی با افت چشمگیر فروش نفت مواجه شد.
تاکنون گزارش‌های زیادی درباره استفاده ایران از راه‌های غیرمعمول برای دور زدن تحریم‌ها منتشر شده است، از جمله تغییر نام، رنگ و ماکلیت کشتی‌ها، خاموش کردن سیستم ردیابی و استفاده از بنادر متروک در شرق آسیا.
رویترز اخیرا گزارش داد که با همه این تلاش‌ها، فروش نفت ایران در ماه مارس تنها ۸۱۰ هزار بشکه در روز و در ماه آوریل حدود یک میلیون و هشتاد هزار بشکه بوده است.
XS
SM
MD
LG