لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

پرونده دستگیری بدهکاران بانکی «در دستور کار پلیس آگاهی ایران»


یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر دستگیری یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی کشور، رئیس پلیس آگاهی ایران هشدار داد که پرونده بازداشت دیگر بدهکاران بانکی نیز در دستور کار این نیرو است.

محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه ایران، از دستگیری یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران این بانک خبر داد که میزان بدهی او به ۱۵۰ میلیارد تومان می‌رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مدیرعامل بانک‌ سپه روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، در بیان جزئیاتی از دستگیری این بدهکار بانکی گفت: «این بدهکار که بخش عمده وجوه مذکور را به نحو نامشروع تحصیل کرده و از سال ۱۳۸۶ تاکنون متواری بود، به چنگال قانون گرفتار شد.»

شماری از وب‌سایت‌ها و رسانه‌ها در ایران فرد دستگیرشده را «بزرگ‌ترین بدهکار بانکی» معرفی کرده‌اند، اما مسئولان بانکی و مقام‌های پلیس از چنین عنوانی برای توصیف فرد دستگیر شده استفاده نکرده‌اند.

به گفته محمدکاظم چقازردی، این بدهکار بانکی، «با طرح شکایت کیفری مبنی بر تحصیل مال از طریق نامشروع و صدور چک بلامحل در دادسرای امور اقتصادی و دادگستری شهرستان قزوین» دستگیر شده است.

نامی از این بدهکار بانکی در گزارش ها و اخبار مرتبط منتشر نشده است و تنها خبرگزاری تسنیم با حروف اختصاری «ح.د» از او یاد کرده است.

روز پنج‌شنبه، ۱۴مردادماه، نیز سرتیپ محمدرضا مقیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به موفقیت پلیس آگاهی ناجا در دستگیری یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی کشور گفت: «یکی از اقدامات پلیس آگاهی مبارزه با جرایم اقتصادی و پیگیری کردن برای دستگیری بدهکاران عمده بانکی است، از این رو از سال های گذشته جلسات متعددی با روسای حقوقی بانک ها برگزار شد و لیست اسامی بدهکاران میلیاردی بانک های کشور که از تسویه حساب کردن حساب های بانکی تهیه و تنظیم شد.»

آن طور که رئیس پلیس آگاهی توضیح داده، میزان بدهی ۱۵۰ میلیارد تومانی فرد دستگیر شده سرجمع اصل بدهی و جریمه دیرکرد آن است.

به گفته سرتیپ پاسدارمقیمی، «فرد بدهکار فراری بود اما از کشور خارج نشده بود و با رصد اطلاعاتی فرماندهان پلیس شناسایی و دستگیر شد.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فرد دستگیرشده برای گرفتن تسهیلات کلان از بانک، جعل و تبانی کرده یا همدستانی نیز داشته است، گفت: «این فرد وابستگانی نداشته و بانک باید توضیح دهد که تسهیلات را چگونه و برای چه دریافت کرده بود.»

رئیس پلیس آگاهی ناجا همچنین اعلام کرد که چند پرونده دیگر در خصوص دستگیری بدهکاران بانکی در دستور کار پلیس آگاهی قرار دارد.

این مقام پلیس ایران افزود: «بدهکاران زیادی بعد از حضور قطعی پلیس در پرونده های مالی اقدام به تسویه حساب کرده اند اما در صورت عدم تسویه حساب دیگر بدهکاران پلیس آگاهی آمادگی ورود به این پرونده ها و شناسایی و دستگیری متهمان را دارد.»

مطالبات معوق بانک‌ها و افزایش بی سابقه بدهی‌های بانکی در سالهای اخیر یکی از دلایل ناتوانی شبکه بانکی در تجهیز مالی تولید و دیگر بخش‌های اقتصادی برای خروج از رکود است.

در گزارش بانک مرکزی از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری میزان بدهی بخش دولتی شامل دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانکها در پایان اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ به حدود ۱۲۲ هزار ملیلیارد تومان رسید. در پایان اردیبهشت‌ماه امسال مجموع بدهی‌های بخش غیردولتی به شبکه بانکی نیز از رقم ۷۵۰ هزار میلیارد تومان گذرکرد.

بر اساس این گزارش سرجمع بدهی‌ها به شبکه بانکی در دومین ماه امسال به حدود ۸۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

XS
SM
MD
LG