لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

قرارداد ۸۰۰ میلیونی شرکت سوئیسی برای ساخت نیروگاه بادی در ایران


نمایی از توربین‌های بادی نصب شده در ایران در شهر منجیل در استان گیلان
نمایی از توربین‌های بادی نصب شده در ایران در شهر منجیل در استان گیلان

یک شرکت سوئیسی با عنوان «گروه بین‌المللی ام‌ای‌سی‌آی»MECI Group International با دولت ایران برای ساخت یک نیروگاه بادی به ارزش ۷۵۰ میلیون یورو، معادل ۸۳۹ میلیون دلار، توافق‌نامه امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بر اساس بیانیه این شرکت سوئیسی، این پروژه «در منطقه‌ای کوهستانی در شمال ایران» اجرا می‌شود و ظرفیت تولید برق این نیروگاه بادی ۲۷۰ مگاوات خواهد بود.

در این گزارش به محل دقیق اجرای این پروژه اشاره نشده، اما بر اساس قرائن می‌توان حدس زد این نیروگاه در حوالی شهرستان بادخیز منجیل در استان گیلان ساخته شود.

جرمیا جوزی، رئیس هیئت مدیره این شرکت، به بلومبرگ گفت: عملیات تست توربین‌ها در محل اجرای پروژه، در حال انجام است.

آقای جوزی در گفت‌وگویی تلفنی با بلومبرگ گفت: «ایران در مقطع تاریخی مهمی قرار دارد و رشد قابل توجهی در انتظار این کشور است. آنها می‌توانند در یک دوره زمانی پنج ساله دست‌کم به میزان ۲۰ سال در حوزه فن‌آوری، پیشرفت و دستاورد داشته باشند.»

حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران، پیش از این در گفت‌وگویی تاکید کرده بود: «تولید بیشتر انرژی سبز به ایران امکان خواهد داد سوخت فسیلی بیشتری به خارج صادر کند.»

شرکت MECI یک توافق خرید برق پنج ساله با وزارت نیروی ایران با قیمت خرید تضمینی ثابت امضا کرده است. رئیس هیئت مدیره این شرکت انتظار دارد این قرارداد زمانی که این شرکت خودش را ثابت کرد، تمدید شود.

این شرکت سوئیسی همچنین توافق کرده است یک نیروگاه نیرو و حرارت به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات که از گاز طبیعی استفاده خواهد کرد، در ایران احداث کند و فاینانس این پروژه را با انتشار اوراق قرضه و شریک سهامی تامین خواهد کرد.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، دیروز با یوهان اشنایدر امان، رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس، دیدار کرد.

در این دیدار رئیس‌ جمهوری ایران تاکید کرد: «برای تحکیم و تعمیق روابط تهران - برن در همه حوزه ها به‌ویژه اقتصادی و بانکی هیچ مانعی وجود ندارد و سطح همکاری‌های مشترک در راستای منافع دو ملت باید بیش از پیش توسعه یابد.»

یوهان اشنایدر امان نیز در این دیدار بر علاقه‌مندی کشور سوئیس برای توسعه روابط اقتصادی، مالی و بانکی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: «سوئیس آماده است در بخش صنایع پیشرفته و ایمنی تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز با ایران همکاری کند.»

بر اساس این گزارش، تهران پس از اجرایی شدن برجام در دی‌ماه سال ۹۴، پذیرای حداقل ۱۵۰ هیئت نمایندگی بوده است و مقامات ایرانی از سرمایه‌گذاری بین‌المللی در زمینه انرژی تجدیدپذیر استقبال می‌کنند.

XS
SM
MD
LG