لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

توکلی: مشکل مینو خالقی به هیئت حل اختلاف ارجاع داده شود


احمد توکلی، نماینده تهران، در کانال تلگرام شخصی خود پیشنهاد کرد که موضوع اختلاف بر سر صدور اعتبارنامه مینو خالقی، منتخب اصفهان در انتخابات دوره دهم مجلس، به «هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» ارجاع داده شود.

احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت، در مقدمه مطلبی که در کانال تلگرام او منتشر شد تأکید کرده است که «رد صلاحیت نامزدی پس از انتخاب شدن با نظر شورای محترم نگهبان سابقه نداشته است».

به نوشته این نماینده مجلس، «هر امر بی‌سابقه، به‌ویژه اگر با حقوق افراد کثیری درگیر باشد حساسیت جامعه را برمی‌انگیزد.»

آقای توکلی تأکید کرده است: «این حساسیت به‌حق است و باید به خاطر وجود آن خدا را سپاس گفت.»

این نماینده مجلس پیشنهاد کرده است به استناد بند ۷ اصل یکصد و دهم قانون اساسی که حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را از اختیارات و وظایف رهبری می‌شمارد، برای حل این اختلاف باید به هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه رجوع کرد.

هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران است که رئیس آن را رهبر ایران تعیین می‌کند و هم‌اکنون ریاست هیئت را آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی بر عهده دارد.

این هیئت جدا از مجمع تشخیص مصلحت نظام است که آن هم تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی و با هدف رفع اختلاف بین دولت، مجلس و شورای نگهبان ایجاد و در قانون اساسی ایران تصریح شده‌ است.

نماینده تهران در مجلس نهم که از راه‌یابی به مجلس دهم بازمانده با اشاره به این که «هر نهاد مسئولی در جامعه باید برای اقدامات خویش توجیه قانونی داشته باشد و آن را به مردم ارائه دهد» ضرورت این امر برای شورای نگهبان را که به نوشته او «حافظ قانون اساسی است» دو چندان دانسته است.

به نوشته احمد توکلی، «اما توضیح ناکافی، به‌ویژه در این مورد، هزینه سنگینی برای این نهاد مهم و کل کشور داشته و دارد.»

مینو خالقی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌ عنوان منتخب سوم مردم اصفهان معرفی شد و وزارت کشور دولت یازدهم او را صاحب کرسی نمایندگی اعلام کرد، اما شورای نگهبان چندی بعد بدون اعلام دلیل آرای خانم خالقی را باطل کرد.

این شورا معتقد است که تکلیف سومین کرسی نمایندگی اصفهان باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.

گفته می‌شود، شورای نگهبان تصاویری بدون حجاب از مینو خالقی به‌ دست آورده که همین موضوع عامل ابطال آرای او بوده است.

در همین حال چندی پیش چند وب‌سایت‌ تصاویری منتسب به مینو خالقی منتشر کردند که با واکنش خود او همراه شد. او تصاویر منسوب به خود را جعلی خواند و انتشار این عکس‌ها را کار «افرادی بی‌هویت و منفعت‌طلب» دانست.

دولت یازدهم و در رأس آن حسن روحانی آشکارا مینو خالقی را نماینده مجلس می‌دانند و بر صدور اعتبارنامه برای او تأکید کرده‌اند.

حسن روحانی روز یک‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، در مراسم روز کارگر، از راه یافتن ۱۸ زن نماینده به مجلس دهم که یک رکورد بی‌سابقه به شمار می‌آید، استقبال کرد. نام آوردن از ۱۸ زن نماینده به معنای شمارش مینو خالقی به‌عنوان نماینده بود.

به گفته مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی، از نظر دولت و شخص رئیس‌ جمهور نمایندگان زن مجلس، ۱۸ نفر هستند و «منتخب ملت را تنها نمایندگان مردم می‌توانند تعیین تکلیف کنند.»

احمد توکلی نیز در مطلب تلگرامی خود، حساسیت واکنش حسن روحانی را که به نوشته او «برای حمایت از آزادی و حرمت اشخاص نیز سوگند خورده»، «امری طبیعی و منتظّر» توصیف کرده است.

اما در حالی‌ که دعوا و اختلاف‌ نظر بر سر تعیین تکلیف اعتبارنامه مینو خالقی بین دولت و شورای نگهبان ادامه دارد، تصویری از پیامک محمدرضا عارف، سر لیست فهرست امید در تهران و منتخب اول این شهر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتشر شده است که در آن آقای عارف از مینو خالقی برای شرکت در ضیافت شام حسن روحانی در نهاد ریاست‌ جمهوری دعوت کرده است.

در این پیامک تأکید شده است که پیش از برگزاری جلسه شام منتخبان مجلس دهم با رئیس‌ جمهوری ایران، منتخبین لیست امید که شامل اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نزدیک به دولت می‌شوند، روز ۱۸ اردیبهشت ۹۵، در جلسه‌ای گرد هم خواهند آمد تا پیرامون تشکیل فراکسیون امید در مجلس، بحث و تبادل‌ نظر کنند.

XS
SM
MD
LG