لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

پلیس آگاهی ده‌ها دلال ارز را در تهران بازداشت کرد


شماری از کارشناسان حضور نیروی انتظامی در بازار ارز را، زمینه سازی برای اجرای سیاست تک‌نرخی کردن این بازار می‌دانند
شماری از کارشناسان حضور نیروی انتظامی در بازار ارز را، زمینه سازی برای اجرای سیاست تک‌نرخی کردن این بازار می‌دانند

در پی انتشار اخباری از دستگیری دلالان ارز، عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، شمار بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه، ۱۸ آذرماه، در بازار ارز تهران را ۵۰ تن اعلام کرد.

این مقام پلیس که با خبرگزاری صداوسیمای ایران سخن می‌گفت، بازداشت این افراد را که او «دلالان و قاچاقچیان ارز» نامیده با «هماهنگی مقام قضایی تعزیرات حکومتی» اعلام کرد.

صبح چهارشنبه گذشته، شماری از خبرگزاری‌ها و منابع خبری در ایران از حضور شماری از مأموران نیروی انتظامی در بازار ارز تهران در خیابان‌های فردوسی، منوچهری و چهارراه استانبول تهران خبر دادند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، از این بازداشت‌شدگان مقادیری دلار، یورو، پوند، لیر، دینار و روپیه نیز کشف و توقیف شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این «عملیات ضربتی» یک روز پس‌ از آن انجام شد که مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، در نشست مبارزه با فساد اداری بر اجرایی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد.

بر اساس این قانون، انجام هرگونه فعالیت ارزی شامل خریدوفروش و انتقال ارز بدون مجوز بانک مرکزی ایران غیرقانونی است.

شماری دیگر از خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری این اقدام نیروی انتظامی را که در واپسین روز کاری هفته گذشته انجام گرفت، اقدامی در راستای اجرای سیاست تک‌نرخی شدن ارز اعلام کرده‌اند که بانک مرکزی به انجام آن اصرار دارد.

ولی‌الله سیف، رئیس‌ کل بانک مرکزی، طی ماه‌های گذشته بارها به صرافان فعال در بازار ارز ، هشدار داده است تا برای ادامه فعالیت خود برای دریافت مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند.

رئیس‌ کل بانک مرکزی تأکید کرده بود که با نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم برای برخورد با صرافان بدون مجوز انجام‌ شده است.

در همین حال همزمانی حضور مأموران پلیس آگاهی در بازار ارز و بازداشت شماری از دلالان این بازار با افزایش قیمت دلار، در میان کارشناسان این شبهه را به وجود آورده است که این اقدام نیروی انتظامی، گامی در جهت کنترل قیمت‌ها بوده است.

پلیس آگاهی تهران بزرگ در دی‌ماه سال ۹۱ در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد نیز پس از بالا گرفتن دامنه نوسانات در بازار خیابانی ارز تهران با حضور در خیابان‌های حوالی میدان فردوسی و منوچهری، بیش از ۸۸ تن از دلالان و فروشندگان غیرمجاز ارز را بازداشت کرده بود.

اما بررسی نوسانات قیمت انواع ارز تا ساعات پایانی روز چهارشنبه گذشته که آخرین روز کاری هفته به شمار می‌رفت، بیانگر وجود ثبات نسبی در بازار آزاد ارز تهران بود.

قیمت دلار در روز چهارشنبه با نوسان پنج تومانی در محدوده سه هزار و ۶۵۰ تومان به‌ دست متقاضیان این ارز می‌رسید.

قیمت دلار در یک ماه گذشته بیش از ۲۰۰ تومان گران‌تر شد و تا سقف سه هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت، اما پس از تعدیل قیمتی در کانال پایین‌تری نوسان کرد، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ارز تهران با افزایش نرخ مبادله‌ای این ارز همراه شد که کارشناسان اقتصادی، آن را تلاش بانک مرکزی در راستای اجرای سیاست تک‌نرخی کردن قیمت ارز توصیف کردند.

قیمت دلار مبادله‌ای در روزها و هفته‌ای گذشته به کانال نوسان ۳۱۰۰ تومان ورود کرده است.

ولی‌الله سیف، رئیس‌ کل بانک مرکزی، هفته گذشته در واکنش به نوسانات قیمت ارز در بازار آزاد و بازار بین‌بانکی، افزایش قیمت را ناشی از «تقاضاهای فصلی» اعلام کرد که، به باور ولی‌الله سیف، «جریانی طبیعی است».

بالاترین مقام پولی ایران در عین‌ حال از مردم خواسته بود تا دلار نخرند، چرا که «ارزان خواهد شد».

شماری از کارشناسان اقتصادی و بسیاری از فعالان اقتصادی انتظار داشتند پس از اجرای برجام که با ورود بخشی از دلارهای بلوکه‌شده ایران به داخل، برقراری روابط بین‌بانکی ایران با بانک‌های بین‌المللی، برچیده شدن محدودیت‌های بانکی و ارزی و کاهش هزینه‌های عملیاتی دادوستدهای ایران همراه است، نرخ انواع ارز در بازار داخلی ایران کاهش یابد که این انتظار برآورده نشده است.

در مقابل کم نبوده و نیستند کارشناسانی که به بانک‌ مرکزی توصیه می‌کنند به سیاست کنترل نرخ ارز در بازار آزاد تن ندهد و اجازه دهد تا قیمت انواع ارز در بازار واقعی شود تا زمینه اجرای سیاست تک‌نرخی شدن نرخ ارز فراهم آید.

XS
SM
MD
LG