لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

نرخ بیکاری در ایران در پاییز ۹۴ به ۱۰.۷ درصد رسید


مرکز آمار ایران در گزارشی که روز سه‌شنبه، ۲۹ دی‌ماه، منتشر شد از وضعیت بازار کار ایران در پاییز سال ۹۴ خبر داده و نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کشور را ۱۰.۷ درصد اعلام کرد.

بر اساس نتایج این گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در پاییز امسال در مقایسه با فصل تابستان با کاهش ۰.۲ واحد درصدی روبه‌رو شد، نرخ بیکاری در تابستان ۹۴، ۱۰.۹ درصد اعلام شد، اما نرخ بیکاری پاییز امسال در مقایسه با همین نرخ در فصل مشابه پارسال با افزایش ۰.۲ واحد درصدی مواجه شد، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در پاییز پارسال را ۱۰.۵ درصد اعلام کرده بود.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، شمار بیکاران ایران در پاییز امسال به بیش از دو میلیون و ۶۴۶ هزار نفر بالغ شده است.

در گزارش مرکز آمار ایران از بازار کار ایران در پاییز امسال، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت در سن کار ۱۰ ساله و بیشتر، ۳۸.۱ درصد اعلام‌ شده که در مقایسه با نرخ مشارکت اقتصادی تابستان ۹۴، با کاهش ۰.۸ واحد درصدی روبه‌رو شده است.

با این حساب کاهش اندک نرخ بیکاری در پاییز امسال در مقایسه با فصل پیش می‌تواند حاکی از بیرون رفتن و ناامید شدن شماری از بیکاران جویای کار از بازار باشد.

نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز سال ۹۳، ۳۷.۳ درصد برآورد شده بود که در مقایسه با نرخ مشارکت اقتصادی پاییز امسال، از افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به میزان ۰.۷ واحد درصد در فاصله یک ساله فصل پاییز ۹۳ تا پاییز امسال نشان دارد.

بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران که نرخ بیکاری به تفکیک جنسیت افراد را نشان می‌دهد حاکی از آن است که در فصل پاییز امسال نرخ بیکاری در میان مردان ۱۰ ساله و بیشتر ۹ درصد بوده، حال‌ آن که در همین مدت نرخ بیکاری زنان به حدود ۱۹ درصد (۱۸.۹ درصد) بالغ می‌شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی مردان در این فصل نیز ۶۳.۲ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ایران در همین دوره زمانی فقط ۱۳.۲ درصد بوده است.

نکته قابل‌ توجه در گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله ایران است که در پاییز امسال به ۲۵.۴ درصد رسیده است، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در تابستان گذشته ۲۵.۷ درصد بود که مقایسه این دو نرخ بیکاری از کاهش ۰.۳ واحد درصدی نرخ بیکاری جوانان در این فاصله زمانی حکایت می‌کند.

بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی در میان استان‌های ایران طی پاییز امسال، با نرخ ۴۲.۱ درصدی به استان یزد اختصاص داشت و پایین‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی، با ثبت نرخ ۳۰.۳ درصد به استان سیستان و بلوچستان تعلق داشت.

بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌های ایران در پاییز امسال، با ثبت رقم ۱۶.۷ درصدی به نام استان چهارمحال و بختیاری رقم خورد و پایین‌ترین نرخ بیکاری در فصل مورد گزارش، با نرخ ۵ درصد در استان مرکزی به‌دست آمد.

حسن روحانی روز دوشنبه در همایش «اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران» از «بیکاری» در کنار «رکود و نبود رونق» به‌ عنوان اصلی‌ترین «مشکل» ایران نام برد.

او آمار و ارقام مربوط به بیکاری جوانان به‌ویژه زنان تحصیل‌کرده را «تکان‌دهنده» توصیف کرده بود.

رکود کم‌سابقه سال‌های اخیر در اقتصاد ایران، مهم‌ترین عامل بیکاری و دشواری کاهش نرخ بیکاری در ایران به شمار می‌آید.

در همین حال کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان به‌ویژه اقتصادهای پیشرو همچون اقتصاد چین و بحران اقتصادی منطقه یورو باعث شده تا سازمان بین‌المللی کار (ILO) در گزارش سالانه خود اعلام کند که شمار بیکاران تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ میلیون تن بگذرد.

طبق این گزارش، در دو سال آینده بیش از سه میلیون نفر در سراسر جهان کار خود را از دست خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شمار بیکاران در سراسر جهان طی سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۹۷ میلیون تن برآورد شده است.

سازمان بین‌المللی کار، در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در جهان از ۵.۸ درصد در سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵.۷ درصد کاهش یابد اما این کاهش یک دهم واحد درصدی نرخ بیکاری با توجه به نرخ رشد جمعیت جهان و ورود افراد جدید جویای کار به بازار کار، در نهایت شمار بیکاران را افزایش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG