لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

بازار مشترکی برای صلح در خاورمیانه


مهدی دادستان، مهمان این هفته «نماگر»، در ایران و در دانشگاه شیراز مهندسی کشاورزی خوانده است، اما پس از مهاجرت به فرانسه به دلیل علاقه‌ای که مباحث اقتصادی داشته، در این رشته ادامه تحصیل داده است.

او کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه لیل فرانسه اخذ کرده است. پایان نامه دکترای مهدی دادستان، رابطه دموکراسی و توسعه اقتصادی در کشورهای جهان سوم است، آقای دادستان تألیفاتی نیز در حوزه اقتصاد دارد.

مهدی دادستان، این بار در نماگر از دغدغه‌های فکری امروزش می‌گوید:


مهدی دادستان: نزدیک به ۲۰ سال است که جهان در حالتی بحرانی به سر می‌برد، در مناطقی از دنیا همچنان جنگی و منازعه‌هایی برقرار است که بخشی از آن‌ها، منازعات گذشته است.
در حالی که آمریکای لاتین و کشورهای غربی در یک صلح نسبی و طولانی به سر می‌برند، حالت فوق‌العاده در میانمار با قبول انتخابات آزاد از طرف ارتش این کشور به اتمام رسیده است.

در آسیای مرکزی و جنوبی نیز، مردم کشورهای واقع در این بخش از قاره آسیا، در صلح نسبی به سر می‌برند، هرچند که همچنان در برخی از این کشورها، همچنان رژیم‌های اقتدارگرا حاکم بر سرنوشت آن‌ها هستند، اما امیدهایی نیز در این قسمت از منطقه آسیا برای استقرار حالت صلح و مردم سالاری رو به افزایش است.

در این بین، تنها منازعه و اختلافاتی که از گذشته همچنان باقی مانده است، در قاره آفریقا و خاورمیانه است.

به نظر می‌آید، دنیا نیازمند یک دوره صلح و ثبات در این مناطق و به خصوص در خاورمیانه و حل مسئله اختلافات بین مردم فلسطین و اسرائیل به سر می‌برد.

حل این اختلافات می‌تواند به سرعت دوران شکوفایی اقتصادی را نه تنها برای این مناطق بلکه حتی برای دنیای غرب به ارمغان بیاورد.

آنچه مسلم است، این ایده روز به روز طرفداران بسیاری حتی در منطقه خاورمیانه و به خصوص در میان مردم اسرائیل به خود جذب می‌کند چرا که آن‌ها نیز از حالت جنگی کشورشان با همسایگان عرب خود، خسته شده‌اند.

اسرائیل، با برخورداری از توانایی‌های تکنولوژیک در حد و اندازه کشورهای غربی و با توجه به نزدیک بودن این کشور به بازارهای بزرگ و ثروتمند کشورهای این منطقه در صورت حل و فصل منازعات، قادر به تسریع برنامه‌های توسعه اقتصادی خود، خواهد بود.

اگر صلح در این منطقه استقرار یابد، نه تنها مردم اسرائیل و مردم کشورهای عرب از آن بهره‌مند خواهند شد، بلکه به طور مستقیم برای دنیای غرب تأثیرات مثبتی در برخواهد داشت.

ایده ایجاد یک بازار مشترک اقتصادی هم‌اکنون در میان روشنفکران عرب اسرائیلی به صورتی جدی در دستور برنامه سال‌های استقرار صلح قرار گرفته است.

اگر مسایل جاری در منطقه خاورمیانه از جمله درگیری و چالش بین اسرائیل و فلسطین، روابط تیره و تار ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و غیره بتواند به سمت و سوی آرامش برود و این حالت جنگی، تضاد و تناقضی که در منطقه وجود دارد، حل و فصل شود، می‌توان نسبت به تأثیر مثبت این تحولات بر اقتصاد منطقه و اقتصاد جهانی امیدوار بود.
XS
SM
MD
LG