لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

کلمه: وزارت اطلاعات خط قرمزهای انتخابات را به مدیران رسانه‌ها ابلاغ کرد


وب‌سایت «کلمه» از فراخوانده شدن مدیران مسوول روزنامه‌ها و مطبوعات سراسری ایران به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در هفته گذشته خبر داده تا به نوشته این وب‌سایت، خط قرمز‌ها و موارد ممنوع مرتبط با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به اصحاب رسانه‌ها یادآوری شود.
به نوشته این وب‌سایت نزدیک به میرحسین موسوی در آن جلسه، فردی که خود را معاون وزیر اطلاعات و مسوول مطبوعات وزارتخانه معرفی می‌کرده، درباره انتخابات هشدار‌ها و مواردی را مطرح کرده است.
در این گزارش تصریح شده که مدیران مسوول روزنامه‌ها تهدید شده‌اند تا از آنچه وب سایت «کلمه» به نقل از مقام وزارت اطلاعات «سیاه‌نمایی» نامیده، پرهیز کنند، چرا که در صورت رعایت نکردن این موارد، با هرگونه سیاه نمایی در دوران تبلیغات انتخاباتی برخورد خواهد شد.
به نوشته این سایت،مقام امنیتی وزارت اطلاعات در جلسه مذکور، «خط قرمز اخبار و تحلیل‌ها» را «مواضع و اظهارات رهبری» عنوان و تهدید کرده است که با هرگونه تخطی یا مخالفت با رهبری به شدت برخورد خواهد شد.
همزمان با انتشار این خبر در وب سایت کلمه، سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله علی خامنه‌ای که به تازگی بخش تازه‌ای با عنوان «صفحه انتخابات» به آن افزوده شده، ‌۲۰ توصیه رهبر جمهوری اسلامی به رسانه‌ها در مقوله انتخابات را بازنشر کرده است.
از جمله توصیه‌های منتشرشده در این سایت به رسانه‌ها که در واقع از مجموعه توصیه‌ها و سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره مطبوعات و رسانه‌ها در سال‌های اخیر گردآوردی شده، «مشغول نکردن مردم به مسایل فرعی»، «پرهیز از بی‌احترامی به شورای نگهبان» و «دلسرد نکردن مردم نسبت به انتخابات» است.
در توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی به رسانه‌ها تاکید شده است که «هر خبری گفتنی نیست» و «هوچی‌گری رسانه‌ای ممنوع است».
آن طور که وب سایت «کلمه» گزارش کرده است، در جلسه مدیران مسوول روزنامه‌ها و نشریات سراسری با مسوولان وزارت اطلاعات، انتقاد از دولت و عملکرد محمود احمدی‌نژاد، آزاد و بدون محدودیت اعلام شده است.
در همین حال، قرار است تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته آینده، همایشی تحت عنوان «منادیان حماسه» برگزار کند که به گفته محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره راهبرد انتخاباتی رسانه‌ها و چالش‌های حرفه‌ای رسانه در انتخابات برگزار شود.
در نخستین روزهای سال جاری و در فروردین ماه امسال، اسفندیار رحیم مشایی، مشاور محمود احمدی‌نژاد که از او به عنوان نامزد اصلی جریان حامی دولت در انتخابات آتی یاد می‌شود در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، ضمن گلایه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «از خدمات خوب رسانه ملی آگاه هستم اما این رسانه در آستانه انتخابات از لحاظ جانبداری از نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری خوب عمل نکرده و این سابقه خوبی برای آن نیست.»
به گفته آقای مشایی، «مردم عملکرد رسانه ملی را در انتخابات دوره‌های گذشته به خوبی به یاد دارند و بر این اساس صدا و سیما باید کاملا مراقبت کند و مشی معتدل تری را در این عرصه دنبال کند.»
در جریان سفرهای هفته اخیر محمود احمدی‌نژاد به استان‌های مختلف ایران، رسانه ملی برخلاف سنت هشت سال گذشته خود یا از پوشش زنده مراسم سخنرانی رییس دولت دهم پرهیز کرده یا اینکه در صورت پخش زنده سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد از جمله در خوزستان و اصفهان، نماهایی خالی از جمعیت را به تصویر کشیده است.
عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، چهارم اردیبهشت ماه، با حضور در نشست دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه تهران به انتقاد‌ها و پرسش‌های آنان پاسخ گفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای ضرغامی در این نشست اعلام کرد که «رویکرد جناحی و حزبی در رسانه ملی جایی ندارد.»
او همچنین در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره بی‌اعتمادی مردم ایران به بخش‌های خبری رسانه ملی با اشاره به نظرسنجی موسسه آمریکایی «گالوپ» تاکید کرد که ۸۰ درصد ایرانیان، اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را از شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG