لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

پلیس نروژ از کشف یک «شیء شبیه به بمب» در اسلو خبر داد


پلیس نروژ، محدوده اطراف کشف شی شبیه به بمب را محاصره کرده‌است
پلیس نروژ، محدوده اطراف کشف شی شبیه به بمب را محاصره کرده‌است

پلیس نروژ می‌گوید بامداد روز یک‌شنبه یک شیء شبیه به بمب را در اسلو، پایتخت این کشور با انفجار کنترل شده از بین برده و یک مظنون را بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در واپسین ساعات روز شنبه، پس از آنکه پلیس محدوده‌ای در نزدیکی یک ایستگاه متروی شلوغ در اسلو را محاصره کرد، صدای انفجار مهیبی شنیده شد.

یک سخنگوی پلیس تأیید کرده است که صدای انفجار، بلندتر از صدای ناشی از انفجار کنترل شده یک ربات پلیس بوده است اما تأیید اینکه این صدا مربوط به از بین بردن مواد منفجره احتمالی شیء مشکوک بوده را به تحقیقات و بررسی بیشتر موکول کرد.

این شیء مشکوک که در نزدیکی ایستگاه متروی «گرونلند» در شهر اسلو، کشف شد، ابعادی حدود ۳۰ سانتی‌متر داشت و پلیس آن را شبیه بمب توصیف کرد. این ایستگاه مترو در منطقه‌ای است که با ساختمان‌های دولتی فاصله کمی دارد.

همچنین پلیس نروژ تأیید کرده است که یک مظنون را در رابطه با این حادثه بازداشت کرده است، اما از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

مارتین برنسن، سخنگوی سرویس امنیتی پلیس نروژ، به رویترز گفت: «ما در نخستین مراحل تحقیقات هستیم و اطلاعات بیشتر در روزهای آینده منتشر خواهد شد.»

به دنبال این اتفاق، پلیس دستور داد تا رستوران‌ها و بارهای نزدیک محل حادثه تعطیل شوند و بر تدابیر امنیتی افزود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، از اواسط روز یکشنبه، فعالیت عادی و روزمره در محله گرونلند که محله‌ای با تنوع قومی و مذهبی به حساب می‌آید، از سرگرفته شده است. در این محله چندین مسجد مسلمانان و چند رستوران و بار مشهور و پرطرفدار قرار دارد.

از زمان حمله روز جمعه در استکهلم، پایتخت سوئد که به کشته شدن ۴ نفر منجر شد، پلیس نروژ و دیگر کشورهای منطقه اسکاندیناوی نیز بر تدابیر امنیتی افزوده‌اند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، شش سال قبل، آندرس برینگ بریویک ۳۳ ساله که خود را ملی‌گرای افراطی معرفی کرده برای آنچه مبارزه با «اختلاط فرهنگ‌ها» می‌نامید، دست به کشتار زد و ۷۷ تن را در شهر اسلو و جزیره اتویا در کشور نروژ به قتل رساند.

بیشتر قربانیان را نوجوانان تشکیل می‌دادند، در نهایت دادگاه آندرس بریویک را به تحمل ۲۱ سال حبس محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG