لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

رییس جمهوری ایران: پرداخت یارانه نقدی همیشگی نیست


حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، چهارشنبه‌شب ۱۵ بهمن، دوران پرداخت یارانه‌ها را دورانی «موقتی» توصیف کرد و گفت: «یارانه‌ها همیشگی نیست و تلاش بر این است که یارانه به سمت حامل‌های انرژی و تولید هدایت شود».

به گفته رییس‌جمهوری ایران، پس از رسیدن قیمت حامل‌های انرژی به نرخ واقعی، پرداخت یارانه‌های نقدی متوقف می‌شود.

حسن روحانی، هدف از پرداخت یارانه‌های نقدی را کمک به «قشر آسیب‌پذیر» اعلام کرد تا به گفته او «این قشر بتواند روی پای خودشان بایستند».

رییس‌جمهوری ایران تاکید کرد که اساس کار دولت او درست کردن رونق اقتصادی است تا «فقر برچیده شود و وضع مردم خوب شود».

به گفته رییس دولت یازدهم، «وضعیت اقتصادی کشور باید به سمتی برود که مردم به رفاه نسبی برسند و زندگی بدون یارانه را تجربه کنند».

از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹، همواره اجرای ناقص و پرداخت یارانه نقدی به تمام ایرانیان مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بوده است.

هفته گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نمایندگان عضو این کمیسیون درآمد پیشنهادی دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها را از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش دادند.

اگر این کاهش پنج هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی یارانه‌ها در صحن علنی مجلس رای آورده و تبدیل به قانون شود، سال آینده دولت یازدهم باید حدود ۱۰ میلیون نفر را از شمار یارانه بگیران حذف کند.

بر اساس آمارهای بیان‌شده توسط مسئولان دولتی، بیش از ۷۳ میلیون نفر در ایران یارانه دریافت می‌کنند.

دولت یازدهم در نخستین ماه‌های کاری خود تلاش کرد تا شماری از یارانه بگیران را از دریافت یارانه منصرف کند که توفیق چندانی به دست نیاورد.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم در مرداد امسال از شناسایی حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه خبر داده بود که به گفته او از فهرست یارانه بگیران حذف می‌شدند.

به نظر می‌رسد توافق دولت و مجلس مبنی بر حذف شماری از یارانه بگیران، بر مبنای همان شناسایی صورت گرفته باشد. دولت محمود احمدی نژاد و دولت کنونی، ناتوانی از شناسایی افراد پردرآمد جامعه را دلیل اصلی اجرایی نشدن کامل و بدون نقص هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌کنند.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تاکید کرده بود که «پرداخت یارانه به شکل کنونی نه تنها کمکی به بهبود توزیع درآمد نمی‌کند بلکه می‌تواند آن را بدتر هم بسازد».

XS
SM
MD
LG