لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

ارتش سوریه به طور یک‌جانبه از برقراری آتش‌بس موقت خبر داد


یک پسربچه سوری، در حوالی دمشق، پایتخت سوریه، از فرارسیدن عیدفطر، شادمان است
یک پسربچه سوری، در حوالی دمشق، پایتخت سوریه، از فرارسیدن عیدفطر، شادمان است

ارتش سوریه روز چهارشنبه به طور یک‌جانبه از برقراری یک آتش‌بس سراسری ۷۲ ساعته در سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی سوریه، این آتش‌بس ۷۲ ساعته، از ساعت یک بامداد روز چهارشنبه به‌ وقت محلی تا پایان روز جمعه در تمام سوریه برقرار خواهد بود.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، دلیل برقراری این آتش‌بس موقت را فرا رسیدن عید فطر، روز پایان ماه رمضان، ماه روزه‌داری مسلمانان اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این آتش‌بس موقت، مورد توافق و پذیرش نیروهای مخالف دولت سوریه و گروه‌های درگیر با حکومت بشار اسد، قرار گرفته باشد.

گروه مسلح جیش‌الاسلام که با نیروهای دولتی و ارتش سوریه درگیر است در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به‌رغم اعلام آتش‌بس موقت، ارتش سوریه و نیروهای دولتی به مواضع این گروه در شهر میدا حمله کرده‌اند.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر هستند نیز با انتشار گزارشی از تبادل آتش بین نیروهای دولتی و ارتش سوریه از یک سو و نیروهای مخالف حکومت بشار اسد از سوی دیگر در مناطقی از شهرستان حلب خبر داده‌ است.

به گزارش رویترز، رسانه‌های سوری، همچنین اخباری از عملیات ارتش این کشور علیه شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و دیگر گروه‌های «تروریستی» در مناطق مختلفی از سوریه منتشر کردند.

رسانه‌های دولتی در سوریه از تمام گروه‌های درگیر در این کشور با عنوان «تروریست» نام می‌برد.

در پنج سالی که سوریه درگیر جنگ داخلی و تبادل آتش در سراسر این کشور بین نیروهای دولتی و گروه‌های مخالف است، بارها تلاش شده تا با اعلام آتش‌بس راه دیگری برای رفع این بحران پیدا شود اما هر بار این آتش‌بس‌ها از سوی یکی از طرفین شکسته شده است.

بر اساس گزارش که به تازگی ناظر حقوق بشر سوریه منتشر کرد در جنگ داخلی پنج ساله این کشور بیش از ۲۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این آمار جدید رقم کل کشته‌شدگان ۲۸۲ هزار و ۲۸۳ نفر اعلام شده که از این رقم ۸۱ هزار و ۴۳۶ نفر غیرنظامی بوده و از جمله آنها ۱۴ هزار کودک و بیش از ۹ هزار نفرشان زن بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG