لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۹

مرکز آمار ایران: نرخ بیکاری در سال ۹۴ به ۱۱ درصد رسید


نرخ بیکاری در ایران طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴
نرخ بیکاری در ایران طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴

مرکز آمار ایران روز چهارشنبه ۱۸ فروردین با انتشار گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری در سال ۹۴ با افزایش چهار دهم درصد نسبت به سال قبل، به ۱۱ درصد رسید.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، همزمان با رشد نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی هم با یک واحد درصد افزایش نسبت به سال ۹۳ از ۳۷.۲ درصد به ۳۸.۲ درصد رسید.

رشد همزمان نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در سال ۹۴، بیانگر آن است که تعداد متقاضیان ورود به بازار کار در سال ۹۴ افزایش یافته و رشد جمعیت یا امیدوار شدن جمعیت فعال ایران به یافتن شغل سبب شده تا افراد بیشتری به بازار کار ایران مراجعه کنند.

با توجه به نتایج آماری این گزارش مرکز آمار ایران، شمار بیکاران جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در سال ۹۴ به دو میلیون و ۷۲۹ هزار نفر رسیده است. در این گزارش تصریح شده که جمعیت فعال در سال گذشته به بیش از ۲۴ میلیون و هفتصد هزار نفر، بالغ شد.

گزارش رادیویی بنیامین صدر درباره افزایش نرخ بیکاری در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:50 0:00
لینک مستقیم

در بخش دیگری از این گزارش، از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۴ آمار و ارقام نرخ بیکاری به تفکیک جنسیت جمعیت فعال ایران ارائه شده است.

نرخ بیکاری مردان در سال گذشته، ۹.۳ درصد و نرخ بیکاری در میان زنان در این سال، ۱۹.۴ درصد گزارش شده است، مقایسه این دو عدد بیانگر آن است که نرخ بیکاری در میان زنان ایرانی در سال ۹۴، بیش از دو برابر بیکاری مردان بوده‌ است.

همچنین نرخ بیکاری به تفکیک نقاط شهری و روستایی در سال ۹۴، بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری ایران در سال ۹۴ به ۱۲.۲ درصد رسید. نرخ بیکاری در نقاط روستایی ایران در سال ۹۴، ۸.۱ درصد بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در میان مردان ۶۳.۲ درصد و در میان زنان ایرانی، ۱۳.۳ درصد است که نشان‌دهنده نرخ مشارکت حدودا پنج برابری مردان نسبت به زنان است. نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط شهری ایران در سال گذشته ۳۷.۵ و در نقاط روستایی ۴۰ درصد گزارش شده است.

در این گزارش نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله، بیش از ۲۶ درصد گزارش شده که ۲.۳ برابر نرخ بیکاری کلی در ایران است.

بخش دیگری از این گزارش آماری به سهم بخش‌های مختلف اقتصاد ایران از اشتغال، اختصاص دارد، بر این اساس نیمی از اشتغال در ایران مربوط به بخش خدمات است. سهم اشتغال بخش خدمات ۴۹.۴ درصد است، اما سهم اشتغال بخش صنعت ۳۲.۵ درصد و بخش کشاورزی ۱۸ درصد گزارش شده است.

بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌های ایران، به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داشت که نرخ بیکاری در این استان در سال گذشته به ۱۷.۷ درصد رسید.

استان‌های کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و لرستان، در رتبه‌های بعدی بالاترین نرخ های بیکاری قرار داشتند.

پایین ترین نرخ بیکاری در سال ۹۴ نیز به استان آذربایجان شرقی اختصاص داشت که در سال گذشته نرخ بیکاری ۷.۳ درصدی برای این استان به ثبت رسید.

استان‌های کرمان، مرکزی، تهران و سمنان، در رتبه‌های بعدی پایین‌ترین نرخ بیکاری در سال ۹۴، قرار گرفتند.

دولت حسن روحانی، اگرچه در کاهش نرخ تورم و رساندن آن از بالای ۴۰ درصد به کمتر از ۱۲ درصد توفیق داشته، اما در ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به اقتصاد، موفقیت‌های مشابهی کسب نکرده که همین امر موجب انتقاد اصولگریان و دیگر رقبای سیاسی حسن روحانی از عملکرد دولت یازدهم شده است.

XS
SM
MD
LG