لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

اعتراض در آمریکا به محدودیت‌ صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران


شماری با تجمع در خیایان‌های شهر نیویورک، نسبت به اعمال محدودیت‌های احتمالی صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور، اعتراض کردند
شماری با تجمع در خیایان‌های شهر نیویورک، نسبت به اعمال محدودیت‌های احتمالی صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور، اعتراض کردند

یک روز پس از انتشار پیش‌نویس دستور دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور جدید آمریکا، که صدور ویزای ورود به ایالات متحده برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران را برای ۳۰ روز متوقف می‌کند، این حکم با واکنش منفی منتقدان و سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از هزار تن از معترضان چهارشنبه شب، ششم بهمن‌ماه، در خیابان‌های نیویورک حضور یافته و به این اخبار و گزارش‌ها اعتراض کردند.

معترضان که در محله منهتن نیویورک تجمع کرده بودند، علیه ساخت دیوار در مرز مکزیک و آمریکا و همچنین اعمال محدودیت برای صدور ویزا برای شهروندان برخی کشورها شعار سر دادند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از پیش‌نویس دستوری در کاخ سفید خبر داد که بر اساس آن صدور هرگونه ویزا با هر دلیلی برای شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی به مدت ۳۰ روز معلق می‌شود.

خبرگزاری رویترز زمان امضای قطعی این دستور را اعلام نکرده و تنها به این جمله بسنده کرده است که «دونالد ترامپ در چند روز آینده این دستورالعمل را امضا خواهد کرد.»

خبرگزاری فرانسه نیز در خبری تاکید کرده است که معلوم نیست متن منتشرشده، متن نهایی شده برای امضای رئیس‌جمهوری آمریکا باشد.

بر اساس متن پیش‌نویس این دستور، ممنوعیت ۳۰ روزه صدور ویزا برای شهروندان این کشورها، می‌تواند تمدید شده یا حتی دائمی شود.

بر اساس این دستور ریاست‌ جمهوری آمریکا که زمان امضای آن مشخص نیست، علاوه بر تعلیق یک ماهه صدور ویزای ورود به خاک آمریکا برای شهروندان این کشورها که اکثریت جمعیت آنها مسلمان هستند، پذیرش پناهجو از طریق سازمان ملل متحد و دیگر راه‌ها، به مدت ۱۲۰ روز معلق خواهد شد.

در این دستور‌العمل، محدودیت‌ صدور ویزا برای شهروندان این هفت کشور، اقلیت‌های مذهبی را «که تحت آزار قرار دارند» شامل نخواهد شد.

ویزای دیپلماتیک و سیاسی مشمول این دستورالعمل نخواهد شد و دارندگان کارت سبز آمریکا را نیز شامل نمی‌شود، اما این دستور درباره وضعیت کسانی که در قرعه‌کشی کارت سبز (لاتاری گرین کارت) آمریکا شرکت کرده و برنده شده‌اند، سکوت کرده‌ است.

هواداران حقوق مهاجران و پناهجویان، بر اساس مسلمان بودن اکثریت جمعیت کشورهای مورد هدف این دستور، معتقدند که دونالد ترامپ «مسلمانان را هدف قرار داده‌ و با امضا و اجرای این دستور، آمریکا ناامن خواهد شد».

اما دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، چهارشنبه شب به وقت محلی در پاسخ به این انتقادها در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» از این تصمیم دفاع کرد.

به گفته آقای ترامپ، هدف از حکم او محدود کردن و ممنوعیت ورود مسلمانان نیست، اما این کشورها «کشورهایی مملو از ترور هستند.»

رئیس‌ جمهوری آمریکا در ادامه امضای چنین برنامه‌ای را «ضروری» توصیف می‌کند، چرا که به گفته او «در جهان بلبشو و آشفتگی است.»

یکی از معترضان به تدوین پیش‌نویس دستور محدود کردن مهاجران به خبرگزاری فرانسه گفت: «از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، اسلام‌هراسی افزایش یافته است.»

با این حال، نهاد عواد، مدیر اجرایی شورای روابط آمریکایی اسلامی که یک گروه مدنی فعال در حوزه دفاع از حقوق مسلمانان است تاکید کرد: «به اعتقاد ما، مسلمانان تنها هدف این تصمیمات هستند.»

او این دستورالعمل‌ها را «نشانه‌ای نگران‌کننده از تایید اسلام‌هراسی در آمریکا» توصیف کرد.

همچنین صدور فرمان اجرایی ساخت دیوار بین مرز ایالات متحده و مکزیک که دونالد ترامپ روز چهارشنبه آن را صادر کرد، با انتقادهای فراوان همراه شده‌ است.

انریکه پنیا نیه‌تو، رئیس‌ جمهوری مکزیک، در واکنش به این دستور دونالد ترامپ یک بار دیگر گفته است، کشورش هزینه احداث دیوار در مرز با آمریکا را نمی پردازد.

آقای ترامپ در آیین امضای این فرمان بار دیگر تکرار کرد که عملیات ساخت این دیوار ظرف چند ماه آینده آغاز می‌شود و مکزیک صد درصد هزینه آن را به آمریکا پرداخت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG