لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

کنترل شوک روانی در بازارها، قیمت‌ها تعدیل شد


نمایی از بازار سهام آلمان و تصویری از صفحه تلویزیون با موضوع رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا
نمایی از بازار سهام آلمان و تصویری از صفحه تلویزیون با موضوع رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا

یک روز پس از اعلام نتیجه رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری آمریکا که با نوسان در بازارهای مالی، ارز، و بازارهای نفت و طلا همراه شد، عمده بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه با تغییر جهت به وضعیت پیش‌ از شوک بازگشتند.

صبح چهارشنبه، ۱۹ آبان‌ماه، اعلام خبر پیروزی دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری با افت محسوس در بورس‌های جهان همراه شد، اما در پایان ساعت کاری بازارها در روز چهارشنبه، شاخص‌ها در بورس‌های اروپایی سبز شد و درنهایت این بازارها کار خود را با افزایش‌هایی اندک به‌ پایان رساندند.

بورس نیویورک نیز در پایان ساعت کاری خود در عصر روز چهارشنبه، با سبز ماندن شاخص‌ها و رشد حدوداً یک و نیم درصدی به‌ کار خود پایان داد.

بازگشت جهت نوسانات در بازارهای مالی اروپایی و آمریکا و از سر گذراندن شوک اولیه ناشی از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا، صبح پنج‌شنبه در بورس‌های آسیایی بروز کرد و این بازارها که روز چهارشنبه را با شاخص‌هایی قرمز به پایان رسانده بودند راه‌ رفته را بازگشتند و تا نیمه‌ روز پنج‌شنبه به‌ وقت‌ محلی، با افزایش ارزش شاخص‌ها مواجه شدند.

بورس تهران نیز آخرین روز کاری هفته را با افت ۱۴۶۰ واحدی شاخص کل و کاهشی دو درصدی به پایان رساند.

از آنجا که بورس تهران روز پنج‌شنبه تعطیل است باید تا روز شنبه و نخستین روز کاری هفته را رصد کرد تا مشخص شود آیا بورس تهران خواهد توانست از این شوک روانی گذر کند و یک بار دیگر رنگ‌ها و جهت تغییرات شاخص‌ها در بازار مالی تهران متفاوت شود یا خیر.

بورس‌بازان و فعالان بازار در بورس تهران از نگاه سخت‌گیرانه دونالد ترامپ به برجام و بازگشت یا احیای محدودیت‌های آمریکا برای ایران نگران هستند و همین نگرانی‌ها سبب شده تا سهامداران نگران و فعالان بازار سهام تهران در صف فروشندگان قرار گیرند.

در بازار نفت نیز آغاز نوسان‌های ناشی از اعلام نتیجه رقابت ترامپ – کلینتون، با کاهش در قیمت طلای سیاه همراه بود که به‌تدریج این روند اصلاح شد تا این که یک روز پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با بیش از یک درصد افزایش، به ۴۶ دلار و ۴۸ سنت رسید.

نفت وست تکزاس آمریکا نیز با رشدی کمتر از یک درصد تا ۴۵ دلار و ۵۶ سنت افزایش یافت.

بازار دیگری که در دو روز گذشته نوساناتی قابل‌ توجه را از سر گذراند، بازار طلا بود.

طلا که به‌ طور سنتی در شرایط پر نوسان بازارها، مامن و پناهگاه سرمایه‌هاست در فضای دو روز گذشته ابتدا با رشد قیمتی روبه‌رو شد و پس از کاهش آثار اولیه شوک روانی در بازارهای مالی، بازار طلا با تعدیل قیمتی همراه شد.

قیمت هر اونس طلا که در روز چهارشنبه حتی تا بیش از ۱۳۳۰ دلار بالا رفته بود، روز پنج‌شنبه کانال نوسان قیمتی را تغییر داد و قیمت هر اونس طلا تا کمتر از ۱۳۰۰ دلار تعدیل شد.

پیش‌ از این کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که با انتخاب دونالد ترامپ به‌ عنوان رئیس‌ جمهوری آمریکا، بازارهای مالی با واکنش منفی همراه خواهد شد اما پس از سر گذراندن شوک اولیه، به ثبات خواهد رسید.

اما شاید کمتر کارشناسی احتمال می‌داد که هضم این شوک روانی اولیه کمتر از یک روز زمان لازم داشته باشد.

سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ که در شعارهای انتخاباتی او با نگاه به داخلی‌سازی اقتصاد آمریکا، مخالفت‌های او با اصول تجارت آزاد و ایجاد موانع تعرفه‌ای بر سر راه واردات کالاهای مصرفی خارجی بروز می‌کرد ازجمله مواردی بوده که هم‌چنان باعث نگرانی صاحب‌نظران اقتصادی است.

اصرار ترامپ به بازگرداندن مشاغل و سرمایه‌های آمریکایی به داخل مرزهای آمریکا و کاهش مالیات‌ها با هدف تشویق سرمایه‌گذاری از محورهای اصلی برنامه‌های اقتصادی دونالد ترامپ است.

XS
SM
MD
LG