لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

احمدی‌نژاد به لاریجانی: به استناد کدام قانون مانع اجرای قانون‌اساسی می‌شوید


محمود احمدی‌نژاد و صادق لاریجانی پس از جلسه سران قوا در شهریورماه سال ۹۱
محمود احمدی‌نژاد و صادق لاریجانی پس از جلسه سران قوا در شهریورماه سال ۹۱
محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه، یکم آبان، در پاسخ به نامه «خیلی محرمانه» صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، نوشته است که با «سرکشی از زندان‌ها و برخی دادگاه‌ها» قصد دارد «نحوه اجرای قانون اساسی و رعایت حقوق اساسی ملت» را بررسی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در این نامه تاکید کرده که «در اصول قانون اساسی لزوم اجازه، موافقت و یا مصلحت اندیشی قوه قضاییه در اجرای وظایف قانونی رییس جمهوری پیش بینی نشده‌است.»

رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده که «به استناد اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل ۱۱۳ و سوگند شرعی اصل ۱۲۱، مصمم به اجرای کامل قانون اساسی و اصلاح اساسی و ریشه‌ای امور کشور» است. آقای احمدی نژاد در این نامه نیز بر «سرکشی» از زندان‌ها و «برخی دادگاه‌ها» اصرار ورزیده و این سرکشی را در راستای «بررسی نحوه اجرای اصول قانون اساسی و رعایت حقوق اساسی ملت» اعلام کرده‌است.

محمود احمدی‌نژاد در نامه دوم خود به رییس قوه قضاییه، اعلام کرده که گزارش سرکشی خود از زندان‌ها و برخی دادگاه‌ها را به مردم ایران و آیت‌الله علی خامنه‌ای ارایه خواهدکرد.

او در این نامه از رییس قوه‌قضاییه پرسیده است: «به استناد کدام اصل از قانون اساسی» می‌تواند «امری را تفسیر سیاسی» کند و به نوشته محمود احمدی‌نژاد «مانع از اجرای قانون اساسی» شود.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این روز شنبه، ۲۹ مهرماه، با نوشتن نامه‌ای به صادق لاریجانی از او خواسته بود تا در «اسرع وقت، هماهنگی لازم برای بازدید او از زندان اوین را فراهم کند.»

درخواست رییس جمهوری اسلامی ایران، برای بازدید از زندان اوین پس از آن مطرح شد که علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای او در پنجم مهرماه، بازداشت و روانه زندان اوین شد.

از زمان مطرح شدن خبر، درخواست محمود احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین، در رسانه‌ها مسوولان مختلفی از قوه قضاییه نسبت به این درخواست واکنش نشان داده‌اند.

محمود احمدی نژاد در نامه دوم خود به رییس قوه قضاییه که لحن و ادبیات آن با نامه‌های اداری معمول در ایران تفاوت دارد، حتی مهر و قید «خیلی محرمانه» در نامه ارسالی از سوی صادق لاریجانی را زیر سوال برده و نوشته که این تاکید بر محرمانه بودن، «موجب تشدید نگرانی» او «از نحوه اجرای اصول متعدد قانون اساسی» از سوی ریاست قوه قضاییه شده‌است.

رییس قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران در این نامه اشاره کرده که از سال ۸۸، براساس وظیفه قانونی خود، بررسی نحوه اجرای اصول قانون اساسی در قوه قضاییه از جمله نحوه دادرسی را در برنامه کاری خود داشته و چندین بار با رییس دستگاه قضایی ایران مکاتبه کرده‌است، البته محمود احمدی نژاد تاکید کرده که همچنان از علنی کردن آن مکاتبات و محتوای آنها خودداری کرده‌است.

غلامحسن محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران روز شنبه، ۲۹ مهرماه، گفته بود که محمود احمدی‌نژاد در هفت سال ریاست‌جمهوری خود درخواست بازدید از زندان اوین نداده‌بود و حال که «یکی از منتسبین او در زندان است» درخواست رییس جمهوری «ممکن است شائبه سیاسی ایجاد کند.»

در این نامه که در پنج بند نوشته شده‌است، رییس جمهوری اسلامی ایران از صادق لاریجانی پرسیده چگونه با استناد «به عناوینی چون ضرورت رسیدگی به معیشت مردم»، «زندانی بودن یکی از منتسبین [محمود احمدی نژاد] در زندان اوین»، «سرکشی از زندان در هفتمین سال ریاست جمهوری» و «نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری بعدی»، بازدید از زندان اوین را «دارای شائبه سیاسی و حمایت از مجرم» تلقی کرده‌است؟

محمود احمدی‌نژاد در ادامه این نامه، پرسش‌های خود از صادق لاریجانی را این‌گونه مطرح کرده‌است که «مگر بناست قوه قضائیه و یا زندان اوین در انتخابات آتی نقشی ایفا نمایند؟»

او در جای دیگری از این نامه تصریح کرده که صادق لاریجانی به او «به راحتی اتهام حمایت از مجرم» زده‌است و تاکید کرده که «حکم علیه آقای جوانفکر را بر خلاف عدالت» می‌داند.
ریس جمهوری اسلامی ایران، پرسیده: «چگونه ممکن است سرکشی به زندان، حمایت از مجرم تلقی شود.» و از صادق لاریجانی خواسته تا بگوید از کجا می دانسته که دیدار با علی اکبر جوانفکردر برنامه کاری او بوده‌است؟

محمود احمدی‌نژاد، خطاب به صادق لاریجانی نوشته «در حالی که جنابعالی به آسانی به رئیس جمهوری که نماینده ملت و مجری قانون اساسی است اتهام می‌زنید آیا می‌توان برای آحاد مردم که پشتیبان خاصی جز خداوند ندارند امنیت قضایی متصور بود.»

او در بخش دیگری از نامه خود با اشاره به جمله‌ای از آیت الله روح‌الله خمینی که گفته‌بود زندان باید دانشگاه باشد، نوشته «علی القاعده» در زندان باید «به روی اقشار مختلف از جمله حقوقدانان، روانشناسان، جامعه شناسان و محققین علوم انسانی و دانشجویان و مددکاران اجتماعی باز باشد.»

به نوشته رییس قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران، او انتظار داشته که درخواست بازدیدش از زندان اوین با استقبال مسوولان دستگاه قضایی مواجه شود، حال آنکه به نوشته آقای احمدی‌نژاد بروز مخالفت‌ها با این درخواست، «شائبه‌های زیادی» ایجاد خواهدکرد.

رییس دولت دهم همچنین از رییس دستگاه قضایی ایران پرسیده، «آیا قابل قبول است که اینجانب نیز پرداخت بودجه‌های کلان به قوه قضائیه را به مصلحت ندانم.»

محمود احمدی‌نژاد در پایان نامه خود تاکید کرده‌است که «مصمم به اجرای کامل قانون اساسی و اصلاح اساسی و ریشه‌ای امور کشور» است.
XS
SM
MD
LG