لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

محمود احمدی‌نژاد مجلس را به مانع‌تراشی در برابر دولت متهم کرد


محمود احمدی نژاد (چپ) همراه با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی.
محمود احمدی نژاد (چپ) همراه با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی.
محمود احمدی نژاد،‌ رییس جمهوری اسلامی ایران،‌ روز یکشنبه، ۲۱ آبان ماه، در مراسم تجلیل از بازنشتگان نمونه کشوری با انتقاد تلویحی از مجلس شورای اسلامی گفت: «هنگامی که دولت می‌خواهد کاری را انجام دهد از چندین جا می‌آیند و قیچی می‌کنند. ثروت، پول و خاک همه برای ملت است.»

محمود احمدی نژاد، با اشاره به اینکه‌ دولت او بر سر راه انجام کارهای خود دو مشکل دارد، یکی از این مشکلات را «مشکلی موقتی» نامید که به گفته او مربوط به دشمن خارجی است که «در حال دست و پا زدن است تا محدودیت‌هایی را برای ملت ایران درست کند.»

محمود احمدی نژاد دومین مشکل را که به گفته او از وضعیت «موقتی خارج شده» مربوط به بعضی افراد و نگاه‌ها دانست که «به محض این‌که دولت تصمیم می‌گیرد مقداری پول در جیب مردم بگذارد، شروع به سر و صدا می‌کنند و از چندین جا بسیج می‌شوند تا نگذارند این اتفاق بیفتد.»

مجلس شورای اسلامی صبح روز یکشنبه اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها را ممنوع کرد و بدین ترتیب از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دیگر کالاهای مشمول یارانه‌ها، در سال ۹۱ جلوگیری کرد.

هفته گذشته نیز طرح سوال نمایندگان از رییس جمهوری ایران با موضوع بررسی آشفتگی بازار ارز با ۷۷ امضا اعلام وصول شده است و اگر نمایندگان به طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد اصرار داشته باشند، او باید برای دومین بار در صحت علنی مجلس حاضر شود.

پیش از این،‌ آیت الله علی خامنه‌ای در پی بالاگرفتن اختلاف‌ها بین روسای قوا بر سر اصرار محمود احمدی نژاد برای دیدار از برخی زندان‌ها و دادگاهها و مخالفت آیت الله صادق لاریجانی با این درخواست که به نامه‌نگاری بین آنها منجر شد،‌ تاکید کرده بود که «هر کس تا روز انتخابات،‌ اختلاف ایجاد کند، خیانت کرده است

رییس جمهوری اسلامی ایران در جای دیگری از سخنان روز یکشنبه، ۲۱ آبان ماه، خود با اشاره به نابسامانی‌های اخیر در بازار ارز بدون نام آوردن از کسی گفت: «اکنون آمده‌اند و بر روی ارز، جنگ اقتصادی درست کرده‌اند و قیمت‌ها را به طور مصنوعی بالا می‌برند.»

وی ادامه داد: «اگر اکنون فرد یا باند یا دسته‌ای قیمتی روی ارز بگذارد و پولی ببرد به او کاری ندارند، اما به محض این‌که دولت بگوید ما می‌خواهیم مقدار پول در دست مردم بگذاریم می‌گویند اقتصاد به هم می‌خورد.»

آقای احمدی‌نژاد تاکید کرد که این مباحث «بالاخره باید روزی مطرح شود و مطرح نیز خواهد شد.»

محمود احمدی نژاد در حالی از دیگرانی که عامل افزایش قیمت ارز در بازار بوده‌اند،‌ نام برده که شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این باورند که سیاست‌های دولت و بانک‌مرکزی، ‌عامل اصلی افزایش قمیت‌ها در بازار آزاد ارز ایران بوده‌است.

غلامرضا تاجگردون، نایب رییس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت و گویی با روزنامه «اعتماد» چاپ تهران، که روز یکشنبه منتشر شد،‌ تاکید کرده‌‌ که دستور محمود احمدی نژاد به بانک مرکزی مبنی بر عرضه نکردن ارز به بازار،‌ عامل افزایش قیمت بوده است.

به گفته این نماینده مجلس، «رییس جمهوری باید به طور شفاف مشخص کند که چرا گفت ارز نفروشید؟ این سوال دقیق است. در یک مقطع ۱۵ روزه به دستور رییس‌جمهور ارز به بازار تزریق نشد و همین مساله منجر شد به اینکه ارز هزار تومان گران شود.»

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران در زمان دولت محمد خاتمی،‌ «ناهماهنگی دستگاه‌های اقتصادی دولتی» را از دلایل نابسامانی‌های اقتصادی دانسته است.

مسایل و موضوعات اقتصادی از جمله محورهای انتقاد منتقدان به عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید شیعیان در قم، روز یکشنبه در دیدار با سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم،‌ فرمانده نیروی انتظامی ایران تاکید کرده‌ است که «مردم از وجود گرانی در کشور نگران هستند.»

این مرجع تقلید شیعه با انتقاد از نحوه اداره کشور، ‌گفته است: «مسجد را هم این گونه اداره نمی‌کنند.»
XS
SM
MD
LG