لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

نخستین هواپیمای ایرباس به شرکت هواپیمایی «ایران ایر» تحویل داده شد


فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر، هما، در آئین تحویل نخستین ایرباس خریداری شده در تولوز فرانسه
فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر، هما، در آئین تحویل نخستین ایرباس خریداری شده در تولوز فرانسه

نخستین فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده عصر روز چهارشنبه با حضور مدیران عامل شرکت هما و ایرباس در شهر تولوز فرانسه تحویل ایران شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این هواپیما مدل آ-۳۲۱ است و برای نخستین بار پس از انقلاب بهمن سال ۵۷ است که یک فروند هواپیمای مسافربری نو ساخت شرکت ایرباس به ناوگان هوایی ایران افزوده می‌شود.

به گزارش ایرنا، این هواپیمای ۱۹۰ نفره قرار است روز پنجشنبه با هدایت خلبانان ایران ایر، همراه با هیات ایرانی، فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد مهرآباد تهران ترک کند.

این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس است که پیش قرارداد آن اواخر سال گذشته میلادی با سفر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد.

ایران ایر در ماه دسامبر، قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با شرکت ایرباس منعقد کرد که بر اساس آن قرار شد این شرکت یکصد فروند هواپیما از مدل‌های مختلف به ایران تحویل دهد.

بر اساس این قرارداد، ایران برای نوسازی ناوگان هوایی فرسوده و کهنه شده خود ۴۶ فروند هواپیمای ایرباس اِی۳۲۰ برای پروازهای میان‌برد، ۳۸ فروند اِی۳۳۰ برای پروازهای دوربرد و ۱۶ فروند اِی۳۵۰، خریداری خواهد کرد.

همچنین بر اساس قراردادی دیگر، ایران ایر سفارش ۸۰ فروند هواپیما را با شرکت آمریکایی بوئینگ نهایی کرد.

این سفارش خرید که نخستین قرارداد خرید هواپیمای آمریکایی ایران از زمان انقلاب ۵۷ است، ۱۶٫۶ میلیارد دلار ارزش دارد.

فابیس برژیر، مدیرعامل ایرباس، در مراسم تحویل نخستین هواپیمای ایرباس به ایران ایر، «تحویل این هواپیما را سرآغاز رسمی همکاری‌های ایران ایر و ایرباس» خواند و ابراز امیدواری کرد: «با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود.

به گفته، فابس بریژر، «قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه‌داری آمریکا و قوانین بین‌المللی منعقد شده است».

مدیرعامل ایرباس بدون ذکر جزئیات از تلاش این شرکت برای تحویل شمار دیگری هواپیما تا پایان امسال خبر داد.

همزمان با تحویل نخستین ایرباس خریداری شده به شرکت هما، خبرگزاری مهر در گفت‌‌و گو با فواد عطار، مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس از او درباره جزییات قرارداد بین ایران ایر و ایرباس پرسیده است که در مواردی، آقای عطار با ذکر «محرمانه بودن» قرارداد، از پاسخ به آنها خودداری کرده است.

خبرگزاری مهر تاکید کرده است، از جمله پرسش‌هایی که فواد عطار به آن پاسخ نداده است، پرسش درباره «نحوه پرداخت غرامت به ایران در صورت بازگشت تحریم»هاست.

مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس در بخشی از گفت‌وگوی خود گفت: «ایرباس هماهنگی نزدیکی با قانون‌گذاران اتحادیه اروپا و آمریکا دارد تا بر این اساس، درک صحیح و مطابق با برجام از قرارداد با ایران‌ایر داشته باشند».

آقای عطار قرارداد ایرباس با ایران ایر را «یک توافق الزام‌آور» خوانده است که به گفته او «دو طرف قرارداد قطعی برای تحویل یکصد فروند هواپیما را امضا کرده‌اند».

تشکیل دولت جدید در آمریکا و مواضع دونالد ترامپ در قبال برجام، از مهم‌ترین نگرانی‌ها بر سر تحویل هواپیماهای خریداری شده ایران از ایرباس و بوئینگ در آینده است.

قرارداد خرید هواپیماهای نو با ایرباس و بوئینگ با انتقاد اصولگرایان منتقد دولت حسن روحانی در ایران همراه شده است و این انتقادها باعث شده تا رییس جمهوری ایران در مناسبت‌های مختلف از جمله در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود، به این انتقادها پاسخ دهد.

قرار است شمار دیگری هواپیما در قرارداد خرید با دیگر سازندگان هواپیما، تا پایان امسال به ایران تحویل داده شود.

XS
SM
MD
LG