لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

شکایت دولت از مجلس به شورای نگهبان؛ شاکله بودجه از دست رفت


لایحه بودجه ۹۲، با ۸۴ روز تاخیر توسط لطف‌الله فروزنده و در غیاب محمود احمدی نژاد به مجلس ارایه شد
لایحه بودجه ۹۲، با ۸۴ روز تاخیر توسط لطف‌الله فروزنده و در غیاب محمود احمدی نژاد به مجلس ارایه شد
دولت، روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه، چند ساعت پس از آغاز بررسی و تصویب جزییات لایحه بودجه سال ۹۲ در صحن مجلس، با نوشتن نامه‌ای به شورای نگهبان از تغییرات گسترده اعمال شده بر لایحه بودجه امسال در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، شکایت کرد.
جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، در آغاز رسیدگی به جزییات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس در گزارشی از تغییرات صورت گرفته بر لایحه بودجه در این کمیسیون، تاکید کرد که از مجموع ۹۸ بندی که دولت در لایحه آورده بود ۲۶ بند حذف، ۳۵ بند تغییر کرد و ۶۸ بند جدید اضافه شد.
به گفته آقای قادری، از ۶۸ بند جدیدی که در کمیسیون تلفیق بودجه به این لایحه اضافه شد دولت با ۵۸ بند موافق بود و با ۱۰ بند دیگر مخالفت داشته است.
به گزارش مهر، همین تغییرات باعث شد تا دولت، از مجلس به شورای نگهبان شکایت کند، چرا که به اعتقاد مسوولان دولتی، بودجه، شاکله خود را از دست داده است.
به گفته غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان پس از برگزاری جلسه‌ای در این ارتباط، اعلم کرده که «کار مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه ۹۲ در چارچوب قانون بوده و کمیسیون تلفیق، غیرقانونی عمل نکرده است و با قانون مغایرتی ندارد.»
از مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته در لایحه بودجه امسال که با تأخیر بی‌سابقه ۸۴ روزه تقدیم مجلس شده است، افزایش ۴۳ هزار میلیارد تومانی به سقف لایحه بودجه است.
به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، «سرجمع بودجه ۹۲ کل کشور از ۱۶۷ به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که م 43 هزار میلیارد تومانی که نتیجه شفاف شدن بودجه است و کمیسیون تلفیق فقط ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان به سقف درآمدها اضافه کرده است.»
به گفته آقای قادری، «تلاش شد در بررسی لایحه بودجه ۹۲ احکامی که دارای آثار و پیامدهای بودجه ای نیستند از لایحه حذف شود. انضباط مالی بر بودجه حاکم شود و در بازار پول، سرمایه و ارز نیز انضباط ایجاد شود، همچنین بخشهای کلیدی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.»
بر اساس گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، اعضای این کمیسیون در بررسی‌ها خود، رقم پیشنهادی دولت برای هدفمندی یارانه‌ها را به میزان ۶ هزار میلیارد تومان کاهش داده‌اند.
رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در واکنش به تغییرات اعمال‌شده بر لایحه بودجه، از کاهش یافتن تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی به ۲۰ درصد در مجلس گلایه کرده و گفته «مجلس، مناطق محروم را از منابع صندوق توسعه ملی محروم کرد.»
دولت پیشنهاد داده بود تا ۳۵ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی تسهیلات داده شود.
به گفته محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۲، ظرف دو هفته در صحن علنی مجلس به اتمام خواهد رسید.
کار بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۹۲، از روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه ماه سال ۹۲ آغاز شده است.

لایحه بودجه سال ۹۲ با تأخیر بی سابقه ۸۴ روزه تقدیم مجلس شد و از این رو کار بررسی و تصویب این لایحه به جای سال گذشته به امسال کشید.

مجلس برای متوقف نشدن کارهای دولت، به لایحه سه دوازدهمی بودجه رای داد که بر اساس آن دولت می‌تواند بر مبنای قانون بودجه سال ۹۱، سه دوازدهم از منابع بودجه‌ای را در اختیار داشته باشد.
XS
SM
MD
LG