لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

هاشمی رفسنجانی: تنها رهبری می تواند مسائل را به مسیر بازگرداند


گفت و گوی اکبر هاشمی رفسنجانی در شماره روز یکشنبه، ۱۶ مهرماه، روزنامه آرمان روابط عمومی منتشر شد.
گفت و گوی اکبر هاشمی رفسنجانی در شماره روز یکشنبه، ۱۶ مهرماه، روزنامه آرمان روابط عمومی منتشر شد.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در گفت و گو با شماره روز یکشنبه روزنامه «آرمان روابط عمومی» تاکيد کرده که برای بازگشت اعتماد به مردم، تنها ‌رهبر جمهوری اسلامی می تواند مسائل را به مسير بازگرداند.

روزنامه «آرمان روابط عمومی» در شماره روز يکشنبه ۱۶ مهرماه سال ۹۱، گفت و گويی اختصاصی با آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام داده که تيتر و عکس نخست اين روزنامه را به خود اختصاص داده است.

آقای رفسنجانی در اين گفت و گو ضمن تکرار انتقادهای خود از وضعيت اقتصادی فعلی ايران،‌ از قطع ديدارهای هفتگی خود با آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران خبر داده و گفته که اين ديدارها، ماهی يک بار ادامه دارد. به گفته هاشمی رفسنجانی، ‌مشکلی در رابطه با رهبر جمهوری اسلامی ندارد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين گفت و گو تاکيد کرده که برای بازگشت اعتماد به مردم، تنها ‌رهبر جمهوری اسلامی می تواند مسائل را به مسير بازگرداند.

آقای هاشمی رفسنجانی در اين گفت و گو تاکيد کرده که برای بازگشت اعتماد به مردم، "بايد به مسيری که از اول بوديم، بازگرديم".

به گفته او «در اين شرايط، غير از رهبری کسی نمی تواند مسائل را به مسير بازگرداند.»

دوگانه «ضعف مدیریت» و «تحریم»

آن طور که اکبر هاشمی رفسنجانی در اين گفت و گو تصريح کرده است،‌ وی در حال حاضر ديگر همچون گذشته در جريان مسايل ايران،‌ آن گونه که اتفاق می افتد،‌ نيست و خبرها را از طريق رسانه‌ها و گاهی از طريق بعضی ملاقات‌ها می‌فهمد.

آيت الله هاشمی رفسنجانی در اين گفت و گو،‌ شرايط کنونی اقتصاد ايران را ناشی از «ضعف مديريت» و «تحريم‌ها» دانسته و گفته که «مديريت‌ها هم واقعاً اشکال دارد. من سال‌ها پيش تذکرات جدّی دادم. اين سبک مديريت در نهايت نمی‌تواند خوب باشد. شايد بعضی‌ها به سوء نيت منتسب می‌کنند اما اين‌گونه نيست.»

هاشمی رفسنجانی،‌ « تورم» در ایران را قابل کنترل دانست که به گفته او به آن «اهميت» داده نمی‌شود.

او در ادامه نقدهای اقتصادی خود به عملکرد دولت گفته که «حدود ۶۰۰ ميليارد دلار در اين چند سال درآمد ارزی داشته‌ايم. اين رقم اگر واقعاً درست مديريت می‌شد، ۲۰۰ميليارد آن را در اين هفت، هشت سال خرج می‌کرديم و بقيه را ذخيره يا سرمايه‌گذاری اساسی می‌کرديم، مگر تحريم می‌توانست به ما صدمه بزند؟‌»

راضی به اجرای قانون

اهميت اين گفت و گو که روزنامه «آرمان روابط عمومی» نيز در عنوان انتخابی خود بر آن تاکيد کرده زمان انتشار آن است که پس از بازداشت فرزندان هاشمی رفسنجانی چاپ شده است.

روزنامه آرمان روابط عمومی اين گفت و گو را با عنوان «حرف‌های آيت‌الله پس از بازداشت دو فرزندش» منتشر کرده است. اين گفت و گو ‌نخستين گفت وگوی اکبرهاشمی رفسنجانی پس از بازداشت پسرش مهدی هاشمی و اجرای حکم زندان دخترش فائزه هاشمی صورت گرفته است.

مهدی هاشمی،‌ پسر دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و رييس پيشين سازمان بهينه سازی مصرف سوخت که پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ و وقايع پس از آن، ‌برای ادامه تحصيل و ماموريت کاری از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، به کشور انگلستان سفر کرده بود و در لندن زندگی می کرد،‌ سرانجام شب دوشنبه، سوم مهرماه و ساعاتی پس از بازگشت به ايران، خود را به دادسرای زندان اوين معرفی کرد و همان جا بازداشت شد.

فائزه هاشمی، دختر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز، شامگاه شنبه، اول مهرماه، از سوی ماموران امنيتی بازداشت و برای اجرای حکم شش ماه حبس خود به بند امنيتی زندان اوين منتقل شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت و گوی روز يکشنبه خود با روزنامه «آرمان روابط عمومی» در پاسخ به پرسش خبرنگار که درباره فرزندانش از او پرسيده بود، گفته که «اجرای قانون بايد برای همه باشد و من به آن راضی هستم. نمی‌خواهم وضع خاصی برای بچه‌های خودم در مقابل ديگران درست کنم. ولی می‌گويند و فکر می‌کنند که اين طور نيست.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه تصريح کرده که حکم شش ماه زندان دخترش فائزه را دارای اشکال می‌داند،‌ اما چون سرانجام محکوم شده بود بايد به زندان می‌رفت.»

اکبر هاشمی رفسنجانی درباره اتهاماتی که در سه سال گذشته برخی روزنامه‌ها و افراد به مهدی وارد می کردند گفته است: «رهبری در نماز جمعه گفتند گناه کبيره است چيزی که در دادگاه ثابت نشده، به کسی اتهام بزنند ولی می‌بينيد همان روزنامه‌هايی که خودشان را نظام می‌دانند، دارند تکرار می‌کنند. من نمی‌دانم اينها چطور می‌گويند که ما مقلّد هستيم. مهدی در اختيارشان است و من هم هيچ مساله‌ای ندارم. جز اينکه قانون اجرا شود.»

هاشمی رفسنجانی در عين حال،‌ تاکيد کرده درباره پسرش مهدی هر جايی که احساس کند، با «بی‌قانونی» رفتار می‌شود، اقدام می‌کند.

شرکت در انتخابات «در حد حرف»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در جای ديگری از اين گفت و گو در پاسخ به بحث های منتشر شده پيرامون برگزاری جلسه و ديدار با علی اکبر ناطق نوری،‌ رييس دوره پنجم مجلس شورای اسلامی و وزير کشور اسبق جمهوری اسلامی ايران،‌ ضمن تاييد برگزاری جلسات منظم با او تاييد کرده که از علی اکبر ناطق نوری خواسته تا در انتخابات رياست جمهوری آتی شرکت کند.

به گفته هاشمی رفسنجانی، متقابلا ناطق نوری نيز همين درخواست را از او داشته است،‌ اما در نهايت هاشمی رفسنجانی تاکيد کرده که اين مباحث «در حد حرف» باقی مانده و قصدی برای اين کار ندارد و آن طور که رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته « آقای ناطق هم عذرهايی داشت.»

او درباره پيشنهاد و احتمال کانديداتوری محمد خاتمی،‌ رييس جمهوری پيشين جمهوری اسلامی در انتخابات آتی نيز گفته است: «بعد از آن حوادث، شرايطی است که ما اين بحث‌ها را با ايشان نمی‌کنيم.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين گفت و گو راهکار برگزاری انتخابات پرشور رياست جمهوری آينده را «قانون» دانسته و تاکيد کرده است: « قانون اساسی واقعاً معيار انتخابات باشد. آن کسانی که صلاحيت دارند، حق نامزدی داشته باشند و انتخابات هم سالم انجام شود و نظارت درست انجام شود. گروه‌ها و جبهه‌های مشخص سليقه خودشان را بر قانون تحميل نکنند.»

انتخابات رياست جمهوری دوره يازدهم قرار است که خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار شود.
XS
SM
MD
LG