لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

رییس اتحادیه مشاوران املاک: نرخ افزایش قیمت مسکن از شاخص تورم گذشت


مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک می‌گوید: نرخ افزایش قیمت مسکن از شاخص تورم نیز عبور کرده است.

نرخ تورم در سال ۱۳۹۱، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،‌۳۱ و نیم درصد بوده است. نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفندماه پارسال، به ۴۰ و شش دهم درصد رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای خسروی گفته است: «قیمت‌ها تابعی از اقتصاد کشور است و با افزایش نرخ در دیگر بازار‌ها قیمت‌های بخش مسکن هم افزایش پیدا می‌کند.»
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به جهش قیمت رخ داده در بازار مسکن در نیمه دوم سال گذشته گفت که پس از هر جهش قیمتی، بازار مسکن مدتی به رکود می‌رود.
به گفته آقای خسروی، پیش از جهش قیمتی پارسال، بازار مسکن یک بار در سال ۶۸ و پس از پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸، و بار دوم در سال ۸۶، شاهد شوک قیمتی بوده است.
کمال اطهاری، کار‌شناس ارشد اقتصاد مسکن، هفته گذشته در یادداشتی که برای روزنامه «بهار» نوشته بود، ضمن اشاره به «افزایش کم‌سابقه» قیمت‌ها در بازار مسکن تهران، افزایش قیمت مسکن را «حباب گونه» خوانده بود.
این کار‌شناس ارشد اقتصاد مسکن، افزایش قیمت زمین در بعضی مناطق و بالارفتن قیمت مصالح ساختمانی در پی اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها و جهش قیمت انرژی را از جمله عوامل افزایش قیمت مسکن اعلام کرده بود.
به نوشته کمال اطهاری، «شکست پروژه‌هایی همچون مسکن مهر» نیز از دیگر عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن است، چرا که آن طور که آقای اطهاری نوشته، «قرار بود با حذف قیمت زمین، به متقاضیان مسکن مهر، مسکن ارزان ارائه شود، اما در این معادله، فراموش شده بود که حذف قیمت زمینی که فاقد امکانات شهری و زیربنایی باشد، نمی‌تواند تاثیری کارآمد در بازار مسکن داشته باشد و چه بسا متقاضیان سرخورده را به سمت مادرشهر‌ها روانه ساخته و بازار را نامتعادل می‌کند.»
این کار‌شناس ارشد حوزه اقتصاد مسکن، پیش بینی کرده بود، «در صورت اجرای غیرکار‌شناسی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، تبعاتی منفی بر روند بازار مسکن به جا خواهد ماند که می‌تواند به حجیم‌ترشدن حباب مسکن و بروز پدیده «رکود- تورمی» منجر شود.»
مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز، پیش‌تر ثبات در بازار مسکن را به ثبات در بازار ارز مشروط کرده بود. این فعال بازار مسکن در عین حال از ادامه رکود در بازار مسکن تا پایان بهار امسال، خبر داده بود.

به گفته این فعال بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن می‌تواند بر بازار اجاره بها نیز موثر باشد و قیمت‌های اجاره بها را نیز افزایش دهد.
در همین حال، ‌ مرکز آمار ایران در جدید‌ترین گزارش خود از قیمت اجاره و مسکن در شهر تهران که نتایج آن به پاییز سال ۹۱ بازمی گردد، تاکید کرده است که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در شهر تهران در دوره مورد بررسی به حدود سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است.
بر اساس این گزارش آماری، با این حساب قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی در پاییز سال ۹۱ نسبت به تابستان پارسال، رشدی ۵۰ درصدی و در مقایسه با پاییز سال ۱۳۹۰، افزایشی حدودا ۸۲ درصدی را تجربه کرده است.
XS
SM
MD
LG