لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

نیاز به نفت اوپک تا «۳۰۰ هزار بشکه» کاهش خواهد یافت


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه ۲۵ دی منتشر شد، گزارش داد که نیاز به نفت تولیدی اعضای این سازمان در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۱۴ روزانه تا ۳۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

۱۲ کشور عضو اوپک آذرماه سال جاری خورشیدی بر سر کاهش سقف تولید این سازمان که ۳۰ میلیون بشکه در روز است، به توافق نرسیدند. این در حالی است که گزارش جدید این سازمان می‌گوید که تولید نفت اوپک در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن روزانه بیش از ۱۴۲ هزار بشکه افزایش‌ یافته و به سی میلیون و ۲۰۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

این رقم از نیاز بازارهای جهانی به نفت اوپک در سال ۲۰۱۴ حدود یک میلیون و یکصد هزار بشکه بیشتر است.

نیاز جهانی به نفت در سال جاری، روزانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت، در حالی‌ که انتظار می‌رود رشد تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک ۱۳۰ هزار بشکه بیشتر از این رقم باشد.

بر اساس این گزارش، نیاز جهانی به نفت در سال جاری در مجموع، روزانه ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

در این میان قیمت‌های جهانی نفت روز چهارشنبه به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافت که بیشترین جهش قیمت نفت از دو سال گذشته بود، اما آمارهای اوپک نشان می‌دهد که این افزایش در مورد قیمت نفت اوپک بسیار کمتر از دیگر انواع نفت‌ بوده است.

قیمت نفت شاخص برنت دریای شمال در روز چهارشنبه ۲ دلار و ١٠ سنت افزایش یافت و به ۴٨ دلار و ۶٩ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت وست تگزاس آمریکا نیز با دو دلار و ۵٩ سنت افزایش به ۴٨ دلار و ۴٨ سنت رسید، در حالی که بر اساس سایت رسمی اوپک، در همین روز قیمت سبد نفتی این سازمان فقط ۱۵ سنت افزایش یافت و به ۴۱ دلار و ۶۵ سنت رسید.

البته قیمت نفت برنت و وست تگزاس یک روز پس از آن افزایش، در روز پنج‌شنبه تعدیل شد و مقداری کاهش یافت، آمار روز پنج شنبه قیمت سبد نفتی اوپک هنوز منتشر نشده است تا معلوم شود روند تغییرات قیمتی سبد اوپک در روز پنج‌شنبه چگونه رقم خورده‌است.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی ۹۵۰۰ بشکه افزایش‌ یافته و به رقم دو میلیون و ۷۶۵ هزار بشکه در روز رسید. بیشترین افزایش تولید نفت میان ۱۲ عضو اوپک مربوط به کشور عراق بود که تولید نفت خود را طی یک ماه، بیش از ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

متوسط قیمت نفت ایران در سال گذشته میلادی به‌ ۹۶ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۱۰ دلار کاهش نشان می‌دهد.

افت قیمت‌های جهانی نفت با شیب ملایمی از نیمه دوم سال گذشته شروع شد و در اواخر سال با شدت و شتاب بیشتری افت کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی در ۱۵ روز اول سال جاری نیز به‌صورت چشمگیری دوباره کاهش‌ یافته است، به‌ طوری‌ که هم‌ اکنون قیمت نفت به کمترین میزان طی شش سال گذشته رسیده است.

متوسط قیمت نفت اوپک در خردادماه سال جاری حدود ۱۰۸ دلار بود، این متوسط قیمت به معنای آن است که در شش ماه گذشته، قیمت سبد نفتی اوپک حدود ۶۷ دلار به ازای هر بشکه کاهش‌ یافته است.

XS
SM
MD
LG