لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

رییس قوه قضاییه ایران برای آغاز گفت‌وگو با اروپا درباره حقوق بشر شرط گذاشت


صادق آملی لاریجانی، شرط گفت‌وگو با اروپایی‌ها درباره حقوق بشر را دوطرفه بودن آن اعلام کرد.
صادق آملی لاریجانی، شرط گفت‌وگو با اروپایی‌ها درباره حقوق بشر را دوطرفه بودن آن اعلام کرد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، از «ستاد حقوق بشر، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه» درخواست کرد تا بحث و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را با اروپایی‌ها باز کنند.

به گزارش خبرگزاری میزان، رییس قوه قضاییه ایران که در مراسم روز «حقوق‌بشر اسلامی و کرامت انسانی» سخن می گفت در عین حال گفت‌وگو درباره حقوق‌بشر با اروپا را مشروط به «دوطرفه» بودن مباحث اعلام کرد.

به گفته وی، «اروپا باید درباره موارد متعددی از نقض حقوق بشر توضیح دهد».

«اسلام هراسی»، «کشف حجاب اجباری در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های فرانسه» از جمله مواردی است که به گفته رییس دستگاه قضایی ایران باید به عنوان موضوعات و مباحث گفت‌وگوی دو طرفه حقوق بشری با اروپا، مطرح شود.

آملی لاریجانی در ادامه سخنانش افزود: «آنها اسلام هراسی در اروپا راه می‌اندازند؛ اما اگر کسی به هولوکاست نگاه چپی بکند، باید به زندان برود. این مسائل هم در گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا باید مطرح شود».

به گفته رییس قوه قضاییه ایران، «حساب آمریکایی‌ها جداست. آنها اهل خدعه هستند و این موضوع را در برجام نشان دادند». او سپس با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد: «ما برجام دو و سه و چهار و پنج نداریم».

سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه حقوق بشر در سال‌های گذشته همواره نسبت به نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده‌اند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که آذرماه سال ۹۴ تصویب شد، در مورد «وخامت» وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

در آن قطعنامه در عین حال، از تلاش‌های حسن روحانی برای کاهش نابرابری‌ها و افزایش آزادی بیان و عقیده استقبال شده بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره این انتقادها و از جمله گزارش‌های دوره‌ای احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، را دارای اغراض و اهداف سیاسی و غیرمنصفانه ارزیابی می‌کند.

آملی لاریجانی در سخنرانی روز چهارشنبه خود، نگاه و ایدئولوژی حاکم بر اعلامیه جهانی حقوق بشر را نگاهی «سکولار و لیبرال» توصیف کرد و خطاب به جهان غرب این پرسش را مطرح کرد که «چه کسی به شما حق داده ایدئولوژی لیبرال و سکولار و نحوه حیات غربی خود را به ما تحمیل کنید».

او در عین حال به رفتار «دوگانه» غرب در باب حقوق‌بشر انتقاد کرد و گفت:‌ «غربی‌ها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند».

سخنان رییس قوه قضاییه ایران در مراسم «روز جهانی حقوق بشر اسلامی»، یک روز پس از آن ایراد شد که بر اساس اعلام قوه قضاییه ایران دستکم هفت تن به اتهام اقدام تروریستی، در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند.

اعدام این زندانیان با واکنش و انتقاد سازمان‌ها و دستگاه‌های حقوق بشری بین‌المللی همراه شده است.

XS
SM
MD
LG