لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

ترامپ: روسیه در حملات سایبری به کارزار انتخاباتی آمریکا دست داشته است


رییس جمهوری منتخب آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه در یک نشست خبری «احتمال دست‌داشتن روسیه در حملات سایبری» در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پذیرفت و گفت که فکر می‌کنم روسیه این کار را کرده است.

دونالد ترامپ کمتر از ده روز مانده به ورودش به کاخ سفید، در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در محل برج ترامپ در نیویورک در میان خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

آقای ترامپ احتمال دخالت سایبری روسیه در سیستم رایانه‌ای کمیته ملی حزب دمکرات را پذیرفت ولی در همان‌حال از هدف خود برای ایجاد روابط خوب با مسکو هم دفاع کرد.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین تایید کرد که در سال‌های گذشته کشورهای دیگری از جمله چین نیز حملات و اخلا‌ل‌گری‌های سایبری علیه آمریکا را رهبری کرده‌اند.

به گفته دونالد ترامپ، متهم اصلی رخنه سایبری در آمریکا، ضعف سیستم رایا‌نه‌ای دمکرات‌ها بوده است.

وی همچنین گفت: «علاقه ولادیمیر پوتین برای داشتن روابط حسنه با دولت آینده [آمریکا] یک سرمایه ارزشمند در سیاست خارجی محسوب می‌شود».

او با این‌حال اضافه کرد که به رغم امیدواری به آینده روابط ایالات متحده با روسیه، مطمئن نیست که با پوتین روابط نزدیکی خواهد داشت.

به گفته رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، او و کمپانی‌اش با روسیه هیچ روابط تجاری نداشته یا وام بانکی ندارند.

دونالد ترامپ با اشاره به اهمیت مشارکت روسیه در مبارزه با گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش»، دولت اوباما را متهم کرد که با خروج به گفته او شتاب‌آلود نیروهای آمریکایی از عراق، موجبات ظهور این گروه تروریستی را فراهم آورد.

او همچنین تاکید کرد: «همکاری روسیه برای از بین بردن این گروه، بسیار مفید خواهد بود».

آقای ترامپ تصریح کرد زمانی که او به عنوان رییس‌جمهوری جدید آمریکا کار خود را آغاز کند، روسیه و دیگر کشورهای جهان برای آمریکا «احترام بیشتری» قائل خواهند شد.

رییس‌جمهوری منتخب در جریان این نشست مطبوعاتی با تاکید بر اهمیت سازمان‌های اطلاعاتی، از این که این سازمان‌ها «اجازه داده‌اند تا اطلاعات نادرست منتشر شود»، از آنها انتقاد کرد و افزود: «برخی از رسانه‌ها نیز به این گزارش نادرست دامن زدند» که به گفته او یک عمل «غیرقانونی» است.

اشاره خشم‌آلود رییس‌جمهوری منتخب آمریکا به گزارشی بود که مدعی است روسیه به هنگام اقامت وی در آن کشور مدارک «مخاطره‌آمیزی» از او تهیه کرده است که آقای ترامپ را در وضع ناهنجاری نشان می‌دهد.

آقای ترامپ گفت: «تصمیم سازمان‌های اطلاعاتی در مورد مطالبی که نادرست بوده، شرم‌آور است، کاری که در دوره آلمان نازی می‌توانسته انجام شود».

دونالد ترامپ در عین حال تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نیز این اخبار را نادرست خوانده و تکذیب کرده است.

برنامه‌های اقتصادی

گفت‌وگو بر سر برنامه‌های اقتصادی دولت جدید آمریکا از دیگر محورهای مطرح شده در این نشست خبری بود.

دونالد ترامپ با تمجید از عملکرد و تصمیم دو شرکت خودروسازی فورد و فیات که از برنامه سرمایه‌گذاری خود در بیرون از خاک آمریکا منصرف شده‌اند به دیگر کارخانه خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز نیز پیشنهاد کرد که چنین برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، دوره خروج سرمایه‌ها از آمریکا و ایجاد اشتغال در بیرون از مرزهای این کشور از سوی سرمایه‌گذاران آمریکایی به سر آمده‌ است.

آقای ترامپ تاکید کرد پس از استقرار او به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید، تقویت کنترل‌های مرزی در دستور کار قرار خواهد گرفت و عوارض و مالیات‌هایی بر سر راه ورود تولیدات شرکت‌های آمریکایی مستقر در خارج از این کشور وضع خواهد شد.

وی در سخنان روز چهارشنبه خود به دو وعده انتخاباتی‌اش هم اشاره کرد؛ یکی ایجاد دیواری به طول بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر در مرزهای جنوبی آمریکا با کشور مکزیک، که به گفته او هزینه‌اش را در آینده مکزیکی‌ها خواهند پرداخت و دیگری مقابله با قیمت‌گذاری کمپانی‌های داروسازی در آمریکا بود که به گران‌فروشی متهم شده‌اند.

او تاکید کرد که به محض ورود به کاخ سفید، مذاکره با مقام‌های کشور مکزیک برای احداث دیوار مرزی بین این کشور و ایالات متحده را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

از دیگر برنامه‌های اقتصادی که دونالد ترامپ در نخستین نشست خبری خود پس از پیروزی در کارزار انتخاباتی به آن اشاره کرد، متوقف کردن برنامه بیمه درمانی اوباما معروف به «اوباما کر» بود.

به گفته دونالد ترامپ، برنامه جایگزینی که قیمتی ارزان‌تر و به گفته او به مراتب کارآمدتر خواهد بود، جایگزین برنامه اوباما کر خواهد شد که دونالد ترامپ آن را «فاجعه» می‌داند.

در زمینه مقابله با گرانفروشی، آقای ترامپ به تصمیمش برای تجدید مذاکره با کمپانی هواپیماسازی لاکهید مارتین برای کاهش هزینه‌های پروژه جنگنده‌های اف - ۳۵ ارتش آمریکا نیز تاکید کرد.

این سخنان رییس‌جمهوری آینده آمریکا با واکنش فوری بازار سهام روبرو شد و در وال استریت، ارزش سهام شرکت‌های داروسازی و کمپانی لاکهید مارتین حدود یک درصد کاهش یافت.

دونالد ترامپ، در این نشست خبری خود را «بهترین کارآفرین» خواند که به گفته او، «خدا تاکنون آفریده است».

در جریان این کنفرانس مطبوعاتی چهارشنبه، شری دیلن، یکی از وکلای امور تجاری و مالیاتی دونالد ترامپ اعلام کرد که رییس جمهوری آینده آمریکا، تمام اختیارات خود در امپراتوری بزرگ بازرگانی‌اش را به دو پسرش انتقال داده است.

XS
SM
MD
LG