لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

علی اکبر ولایتی: ایران هیچ همکاری با آمریکا درباره سوریه ندارد


علی اکیر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
علی اکیر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

مشاور امور بین‌‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران، اخبار منتشر شده درباره همکاری ایران با آمریکا در سوریه را «شایعه» خواند و گفت: «ایران هیچ همکاری با آمریکا چه در زمینه سیاسی و چه نظامی، ندارد و نخواهد داشت».

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه ۱۳ آبان در جمع خبرنگاران گفت که «ایران هیچ نوع همکاری در هیچ کجا و به هیچ عنوان به طور مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا در مورد سوریه ندارد».

آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز هشتم آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، تاکید کرده بود که واشینگتن برای حل و فصل بحران سوریه، آماده همکاری با هر کشوری از جمله ایران و سوریه است.

نشست حل بحران سوریه روز جمعه در وین با حضور وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه و ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، مصر، لبنان و همچنین نمایندگانی از عراق، قطر، عمان، امارات متحده عربی، اردن و چین در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

از ایران برای اولین بار برای شرکت در یک نشست بین‌المللی در مورد سوریه دعوت شده بود و محمد جواد ظریف همراه چند تن دیگر از مقام های وزارت خارجه ایران در آن شرکت کردند.

گرچه از جانب حکومت بشار اسد و مخالفانش نماینده‌ای در این نشست نبود اما ایران همراه روسیه، به عنوان حامیان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، و از سوی دیگر، آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه به عنوان حامیان اصلی گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد به مذاکره پرداختند.

خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که شرکت‌کنندگان در نشست روز جمعه در وین بر سر آغاز دور تازه‌ای از تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس و برگزاری انتخابات تازه در سوریه توافق کرده‌اند، اما در مورد آینده بشار اسد به توافق نرسیدند.

عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه ایران نیز پس از برگزاری آن نشست در برنامه‌ای تلویزیونی، از مشاجره پرتنش ظریف و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در اجلاس وین خبر داد.

علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش دیگری از سخنان خود در روز چهارشنبه همچنین تاکید کرد که «هر راه‌حلی در مورد سوریه که مورد توجه ایران باشد، باید از قبل مورد توافق دولت سوریه قرار گیرد».

او که پس از دیدار با فیصل مقداد، قائم مقام وزارت خارجه سوریه، سخن می‌گفت، تصریح کرد که «ایران، عراق، سوریه، گروه مقاومت حزب‌الله و روسیه دست بالا را در منطقه دارند».

آقای ولایتی در عین حال «پیروزی در سوریه را قریب‌الوقوع» دانست.

فیصل مقداد، قائم مقام وزارت خارجه سوریه، روز سه‌شنبه، ۱۲ آبان، وارد تهران شد و در جریان این سفر با شماری از مقام‌های ایرانی از جمله،‌ محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

XS
SM
MD
LG