لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۶

اژه‌ای: بازداشت ۱۰۰ نفر در ارتباط با حمله به سفارت عربستان


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، از بازداشت حدود ۱۰۰ نفر در ارتباط با حمله به سفارت عربستان در تهران و آزادی عده‌ای از آن‌ها خبر داد.

او همچنین فردی را که به گفته او از خارج از کشور این حمله را «هدایت می‌کرده» و اکنون در ایران در بازداشت است، «دانشجوی اخراجی عضو تحکیم وحدت که درس طلبگی خوانده» معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی قوه قضائیه که روز یکشنبه ۴ بهمن به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های گوناگون پاسخ می‌داد، دربارهٔ اینکه پیگیری‌ها برای یافتن عاملان حمله به سفارت عربستان در تهران به کجا رسیده، از بازداشت «یکصد نفر از ابتدا تا به امروز که عده‌ای از آن‌ها آزاد شده‌اند»، خبر داد.

آقای اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که «آن حمله سازماندهی شده بود یا نه؟»، با تقسیم کردن تجمع‌کنندگان در مقابل سفارت به دو دسته، گفت «عده‌ای انگیزه مجرمانه نداشتند و با توجه به عملکرد مسئولان عربستان جریحه‌دار شده بودند و به عنوان اعتراض جلوی سفارت جمع شدند که نزدیک به ۲۰۰ نفر با این انگیزه آمده بودند.»

او دسته دوم را «عده‌ای که مظنون هستند که با انگیزه آتش زدن و تخریب وارد سفارت شده‌اند و یا دشمن بین آنها نفوذ و از عناصر ساده‌اندیش سوءاستفاده کرده»، توصیف کرد و گفت که این موضوع در حال بررسی است و قرائن و شواهدی هم در این زمینه وجود دارد.

سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد در ۱۲ دی ماه پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه منتقد دولت عربستان، مورد حمله عده‌ای قرار گرفت و بخشی از سفارت در تهران به آتش کشیده شد. در پی آن عربستان روابط خود را با تهران قطع کرد.

از آن زمان برخی از مسئولان جمهوری اسلامی آن حملات را کار عوامل «خودسر» و برخی دیگر «سازماندهی‌شده»، توصیف کرده‌اند.

اما در روزهای اخیر وزارت کشور و قوه قضائیه دخالت داشتن نهادهایی از جمهوری اسلامی را در آن ماجرا تکذیب می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور در روز اول بهمن با تاکید براینکه حمله به سفارت عربستان را «سازمان و نهادی خاص یا پایگاه‌های بسیج» سازماندهی نکرده بودند، از بازداشت «فردی که از خارج این حمله را هدایت می‌کرده» و انتقال او به ایران خبر داد و گفت که این فرد هم اکنون در حال بازجویی است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه در مورد این فرد گفت «وی دانشجوی اخراجی یکی از دانشگاه‌های شمال کشور و جزو اعضای تحکیم وحدت بوده و نیز به‌صورت غیرحضوری درس طلبگی را خوانده است.»

معاون اول قوه قضائیه همچنین عربستان را به دلیل قطع رابطه با تهران به «بداخلاقی» متهم کرد و گفت مسئولان «باید با اقدام درخور به آنها پاسخ دهند.»

نزاع در جنوب کشور بی‌ارتباط با مسئله انتخاباتی نبوده است

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه همچنین خبر کشته شدن یک نفر در نزاع در یکی از روستاهای استان خوزستان را بر سر نامزدهای انتخابات مجلس تایید کرد.

خبرگزاری‌های ایران به نقل از مسئولان نیروی انتظامی استان خوزستان گزارش داده بودند که روز شنبه سوم بهمن در نزاع و درگیری طرفداران دو نامزد انتخابات مجلس در «شهرک بهرام» از روستاهای شهرستان شوش در استان خوزستان، یک مرد ۳۲ ساله کشته و دو نفر زخمی شدند.

سخنگوی قوه قضائیه با تایید کشته شدن یک نفر در این درگیری، گفت «این موضوع بی‌ارتباط با مسئله انتخاباتی نبوده و متاسفانه یک نزاع بین هواداران دو طرف بوده که منجر به جراحت و قطع عضو شده است.»

آقای اژه‌ای همچنین از تشکیل چهل پرونده در ۳۱ استان کشور در فضای مجازی به اتهام تخریب علیه برخی نامزدهای انتخاباتی خبر داد.

عامل اصلی اسید پاشی اصفهان هنوز پیدا نشده است

معاون اول قوه قضائیه ایران در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به اینکه «پرونده اسیدپاشی اصفهان اکنون در چه وضعیتی است؟»، گفت «برای دستگاه قضایی مسئله اسیدپاشی اصفهان بسیار حساس بود، قرائت و شواهد نشان می‌داد این کار، شخصی نبوده است.»

آقای اژه‌ای افزود که شخصاً این پرونده را پیگیری کرده و مسئولان هم تلاش زیادی کرده اند و افراد مظنونی هم دستگیر شده اند، اما « تا امروز عامل اصلی آن پیدا نشده است».

به گفته محسنی اژه‌ای «افرادی هم تحت تعقیب هستند که هنوز دستگیر نشده‌اند و پرونده مختومه نشده است.»

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ۲۳ مهر گذشته از دستگیری «فردی که بیشترین دلایل و مدارک علیه او در دست بود»، در رابطه با اسیدپاشی‌های اصفهان خبر داده بود.

این اسیدپاشی‌ها بر روی شماری از زنان در اصفهان در مهر سال ۹۳ اعتراض‌ها و تنش‌هایی را سبب شد.

XS
SM
MD
LG