لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

امیر ارجمند: سران عدم تعهد با موسوی،‌ کروبی و رهنورد دیدار کنند


اردشیر امیر ارجمند،‌ مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید.
اردشیر امیر ارجمند،‌ مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید.
اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، در گفت و گو با سایت کلمه، با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی ایران، تنها راه خروج از این وضعیت را آزادی آقایان موسوی و کروبی دانست.

این دو رهبر معترضان در ایران و همچنین زهرا رهنورد از حدود یک سال و نیم پیش در حبس خانگی به سر می برند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، هفته گذشته ضمن اعلام اینکه امکان آزادی آنها وجود ندارد، گفته بود: آنها در منزل خود هستند و شرایط تغییر نمی‌کند.

آقای امیر ارجمند در گفت و گو با رادیو فردا درباره سخنان سخنگوی قوه قضاییه می گوید:
نکته اول این که تصمیم درباره وضعیت آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد به عهده آقای اژه‌ای نبوده و ایشان در این زمینه کاره ای نیست و عالی‌ترین مقامات حکومتی دراین زمینه تصمیم‌گیری کرده و خواهند کرد.

نکته دوم این که آقای اژه‌ای باید بداند اگر کسی را از آزادی‌هایش محروم کنند، در واقع، در زندان است. آقای موسوی و خانم رهنورد در منزل خود زندانی هستند و اگر آقایان معتقدند که آنها آزاد هستند، اکنون که سران کشورهای غیرمتعهد قرار است به ایران بیایند، اجازه دهند با آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد ملاقات کنند و به این ترتیب تمام شایعات درموزد زندانی بودن آنها پایان یابد.

در عین حال،‌ مگر نمی‌گویند میر حسین موسوی،‌مهدی کروبی و زهرا رهنورد آزاد هستند، پس سران کشورهای غیر متعهد آنها را ملاقات کنند و به جهانیان بگویند رهبران جنبش سبز آزادند و مخالفان دروغ می‌گویند و حرف آقایانی که در رأس حکومت هستند و کشور را اداره می‌کنند حقیقت دارد.

شما در گفت‌وگوی خود با سایت کلمه گفته‌اید آزادی آقایان موسوی و کروبی می‌تواند بر همبستگی ملی و خروج از بن بست بین‌المللی تاثیر داشته باشد. این تاثیر از نظر شما چگونه است؟

آنچه درشرایط حاضر کاملا مشخص است، افت شدید مشروعیت اقتدارگرایان حاکم بر کشور است و در چنین شرایطی قدرت‌های خارجی ابزار بسیار قوی برای فشار آوردن به ایران را دارند.
تحریم‌ها اثر خود را گذاشته است و طرف مقابل هم اثرات تحریم را می‌بیند و لازم نیست ما اعلام ‌کنیم. آنها خودشان مشاهده می‌کنند و می‌دانند وضعیت اقتصادی در ایران بسیار بد است و روز به روز هم وخیم‌تر می‌شود.

در چنین شرایطی، قدرت‌های خارجی حاضر به برخورد برابر با ایران نیستند. اگر ایران قبل ازاین که آثار تحریم خود را نشان دهد به سمت یک مذاکره سازنده می‌رفت، می‌توانست به یک بازی برد- برد منجر شود، اما در شرایط حاضر، بازی برد برای ایران متصور نیست، مگر این که آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد آزاد شوند و کشور بتواند دوباره همبستگی پیدا کند و مردم در انتخاباتی آزاد و سالم شرکت کنند تا نظام مشروعیت خود را به جهان نشان دهد و به این ترتیب، در مذاکره با قدرت‌های خارجی از موضع برابر برخورد کنیم.

یکی از نکات موجود در گفت‌وگوی شما با سایت کلمه این بود که کشورهای جنبش غیرمتعهد خواستار متوقف شدن نقض حقوق بشر در ایران شوند. آیا اقدامی عملی در این زمینه از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید انجام گرفته است؟

ما امیدواریم همه فعالان جنبش سبز، از جمله شورای هماهنگی راه سبز امید، کارهای لازم را در این رابطه انجام دهند. ما باید از کشورهای غیرمتعهد بخواهیم وقتی در ایران حضور دارند وضعیت حقوق بشر را مورد توجه قرار دهند.

جنبش غیرمتعهدها یک نهاد بین المللی است که ایران هم عضو آن است و بحث حمایت از حقوق بشر و آزادی های بنیادی نیز اساس فعالیت‌های بین المللی است که همه کشورها باید به آن حساس باشند.

در حالی که حدود یک سال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی مانده است، بحث بر سر انتخابات و شرکت یا عدم شرکت جناح‌های مختلف سیاسی در انتخابات شدت گرفته است. موضع شورای هماهنگی راه سبز امید دراین زمینه چیست؟

ما بارها اعلام کردیم انتخابات حق ما است و باید حکومت را وادار کنیم این حق را رعایت کند. در حال حاضر، طرف مقابل تمام اهرم‌های لازم را به کارانداخته است تا از انتخابات سالم و آزاد فرار کند. ما باید از فرصت انتخابات ریاست جمهوری آینده برای فعال کردن جامعه و گرم کردن فضای سیاسی آن استفاده کنیم. ما باید مطالبات مشخصی داشته باشیم و روی آن پافشاری کنیم.

معرفی افراد مشخص و تصمیم‌گیری در مورد شرکت در انتخابات اکنون بسیار زود است. زمان آبستن حوادث بسیار در این مدت خواهد بود و ما بر اساس شرایط و اوضاع تصمیم‌گیری می‌کنیم.

در شرایط فعلی مهم این است که مطالبات مشخصی مطرح کنیم و این مطالبات مشخص همان بیانیه ۱۷ آقای موسوی و بیانیه ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۸ آقای کروبی است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG