لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

کشف داستان چاپ نشده‌ای از «هانس کریستین اندرسن»


هانس کریستین اندرسن
هانس کریستین اندرسن
از ته صندوقچه‌ای قدیمی متعلق به یکی از خانواده‌های مرفه دانمارکی اوراقی کشف شده که حاوی یکی از داستان‌های چاپ نشده هانس کریستین اندرسن،‌ داستان‌نویس سرشناس دانمارکی است.

نویسنده‌ای که دوران کودکی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا را با قصه‌های تخیلی و زیبای خود از جمله پری کوچک دریایی، دخترک کبریت فروش و جوجه اردک زشت رنگی و پرخاطره کرده است.
همان جوجه اردک زشتی که به گفته هانس کریستین اندرسن، در واقع سرگذشت خود او بود.


please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00
لینک مستقیم

اسبن براگ، یک مورخ بازنشسته دانمارکی، حدود دو ماه قبل در حالی که سرگرم جستجو در آرشیو ملی شهر اودنس، زادگاه کریستین اندرسن، بوده موفق به این کشف به قول خودش «هیجان‌انگیز» شده است. شش برگه زرد شده متعلق به دویست سال قبل.

به نوشته گاردین، کارشناسان در دانمارک معتقدند که داستان «شمع پیه سوز» نخستین اثر هانس کریستین اندرسن است که او در سنین بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی نوشته و گرچه از جا افتادگی داستان‌های بعدی او برخوردار نیست ولی آنها به طور قطع معتقدند که خالق این قصه کسی نیست جز داستانسرای محبوب کودکان، هانس کریستین اندرسن.

شمع پیه سوز، داستان شمع کوچکی است که از روی بی‌توجهی در گوشه‌ای افتاده و به مرور زمان جلای اولیه‌اش را از دست داده تا اینکه فندکی به خوش قلبی او پی می‌برد و روشنش می‌کند و باقی قصه.

هفته گذشته این قصه تخیلی را که هانس کریستین اندرسن در سنین میان ۱۷ تا ۲۱ سالگی نوشته، در روزنامه دانمارکی پلی تیکن منتشر شد.

هانس کریستین اندرسن در طول هفتاد سال عمر خود حدود ۱۶۰ قصه نوشت که به ۱۵۰ زبان دنیا ترجمه شده است
XS
SM
MD
LG