لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

ترمیم نقاشی مسیح جنجال آفرید


نقاشی عیسی مسیح پیش از ترمیم (چپ) و پس از ترمیم
نقاشی عیسی مسیح پیش از ترمیم (چپ) و پس از ترمیم
تلاش یکی از اعضای کلیسایی محلی در اسپانیا برای ترمیم نقاشی عیسی مسیح، خلق اثری متفاوت را در پی داشت. نقاشی‌ای که هیچ شباهتی به اثر هنری اصلی ندارد.

به نوشته سایت انگلیسی دیلی تلگراف، ماجرا از آنجا شروع شد که «سیسیلیا خیمه‌نز» ۸۱ ساله از اعضای کلیسایی در شهر بورخای اسپانیا هوس کرد علاوه بر رنگ کردن تن‌پوش عیسی مسیح، به سر و صورت این نقاشی ۱۲۰ ساله هم دستی بکشد و صفایی بدهد.

ولی قدم در محدوده نقاش‌های حرفه‌ای گذاشتن همانا و عالمگیر شدن این خرابکاری هنری همان. حالا کار به جایی کشیده که حرف از شکایت و اقدام قانونی شورای شهر بورخا علیه خانم خیمه‌نز است تا عبرتی باشد برای دیگران.

از طرف دیگر، خیمه‌نز که انتظار نداشت، سر ۸۱ سالگی غیرحرفه‌ای بودن در کار نقاشی چنین کاری دستش بدهد و او را تبدیل به سوژه‌ای برای روزنامه‌ها و تلویزیون‌های سرتاسر جهان کند، از اضطراب این قضیه به بستر بیماری افتاده است.

نقاشی‌ که سیسیلیا خیمه‌نز رو اینقدر معروف کرده، اثر نقاش اسپانیایی «الیاس گارسیا مارتینز» متعلق به قرن نوزدهم است که به گفته رسانه‌ها، بیش از صد سال است که جزو افتخارات کلیسای «لا میسری‌کوردیا» در شهر بورخا (la Misericordia de Borja) بوده است.

این نقاشی دیواری ۱۲۰ ساله، پیش از دست به کار شدن خانم خیمه‌نز تصویری از عیسی مسیح را با تاجی از خار بر سر و تن‌پوشی به رنگ قرمز تیره نشان می‌داد.

از آنجا که بخش‌هایی از این نقاشی به مرور زمان و در اثر رطوبت خراب شده بود این بانوی ۸۱ ساله از راه خیرخواهی تلاش کرد که زیبایی روز اولش را به آن برگرداند، غافل از اینکه اثر تازه‌ هیچ ‌شباهتی به نقاشی اصلی نخواهد داشت.

با درز این خبر و انتشار تصاویر پیش و پس از دستکاری خانم خیمه‌نز در روزنامه‌ها و تلویزیون‌ها، سیل نظرات طنزآمیز خوانندگان و بینندگان درباره آن در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک شروع شد.

در حالی که بعضی این نقاشی جدید را سوژه بسیار خوبی برای انبساط خاطر و خندیدن دانسته‌اند، بعضی دیگر هم با به را ه انداختن کارزاری اینترنتی در فیس بوک قصد دارند از مسئولان اسپانیایی بخواهند این نقاشی تازه را حفظ کنند.

خانم «ترسا گارسیا»، نوه نقاش این اثر، به رسانه‌ها گفته که خانم خیمه‌نز نقاشی پدربزرگش را از بین برده است. به گفته او سیسیلیا خیمه‌نز پیش‌تر هم قسمت مربوط به تن‌پوش مسیح را در این نقاشی ترمیم کرده بود ولی خرابکاری وقتی شروع شد که او خواسته قسمت مربوط به سر مسیح را هم نقاشی کند.

قرار است مورخان هنری به زودی در این کلیسا جمع شوند و درباره امکان بازسازی اصل این نقاشی گفتگو کرده و از خانم سیسیلیا خیمه‌نز بپرسند که چه موادی در نقاشی ترمیمی خود به‌کار برده است.

شیوه خانم خیمه‌نز برای ترمیم این اثر، یادآور ضرب‌المثل فارسی «برای درست کردن ابرو، چشم را کور کردن» است. ضرب المثلی هم با مضمونی مشابه در زبان انگلیسی می‌گوید، «جاده منتهی به جهنم، با نیت خیر مفروش شده».
  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG