لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

موضع فلسطینیان در قبال جنگ احتمالی ایران و اسرائیل


در گرماگرم بالا گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل و احتمال به راه افتادن جنگ میان این دو کشور،‌ فلسطینیان به دور از این هیاهوها، نقش چندانی در این میانه برای خود قائل نیستند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی ضمن بررسی واکنش فلسطینیان در قبال جنگ احتمالی میان ایران و اسرائیل نوشته است که عمده فلسطینیان خود را در درگیری احتمالی میان ایران و اسرائیل دخیل نمی دانند و از همین رو انتظاری هم ندارند که پایشان به این ماجرا باز شود.
اگرچه بروز درگیری میان عراق و اسرائیل در دو دهه قبل که شلیک موشکهای عراق به سوی اسرائیل را در پی داشت، فلسطینیان را واداشت که برای حفظ جان خود به پناهگاهها روی بیاورند.

عزام ال احمد، مشاور محمود عباس،‌رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه غربی، درحالیکه به راه افتادن جنگ میان اسرائیل و ایران را بدون مشارکت آمریکا در حمله علیه ایران غیرممکن دانسته، به آسوشیتدپرس گفته است انتظار نداشتن وقوع جنگ از سوی مقامهای فلسطینی موجب شده که برنامه ریزی هم دراینباره صورت نگرفته باشد.

این در حالیست که در آنسوی مرز اسرائیل معتقد است ایران سرگرم ساختن سلاح هسته ایست و مدام در حال تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای ایرانست. در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هم نسبت به موثر بودن تحریمهای اقتصادی بین المللی و راهکارهای دیپلماتیک برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران ابراز تردید کرده است. در مقابل تهران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش تاکید کرده و فرماندهان نظامی ایران هم گفته اند که در صورت حمله هوایی اسرائیل، آن را با موشک پاسخ خواهند داد.

تحلیلگران بر این باورند که ایران در صورت بروز جنگ یا به شلیک موشکهای دوربرد شهاب به سوی اسرائیل روی می آورد و یا اینکه با استفاده از طرفدارانش از جمله حزب الله لبنان یا گروه حماس در غزه به راه اندازی جنگ نیابتی با اسرائیل اقدام می کند.

اما بنا بر گزارش آسوشیتدپرس ابعاد دخالت احتمالی حماس در جنگ میان ایران و اسرایئل هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست این گروه مورد حمایت ایران، چطور خطر یک درگیری دیگر با اسرائیل را به جان خواهد خرید.

بر پایه این گزارش پیشتر حماس دخالت در جنگ میان ایران و اسرائیل را منوط به مورد حمله قرار گرفتن فلسطینیان کرده بود. از طرف دیگر،‌یک گروه دیگر مورد حمایت ایران یعنی شبه نظامیان گروه جهاد اسلامی،‌ از ابراز نظر در اینباره خودداری کرده است.

هانی مصری،‌ از نویسندگان روزنامه فلسطینی الایام، به آسوشیتد پرس گفته است که از آنجا که فلسطینیان در این جنگ نقشی ندارند بنابراین انتظار مورد حمله قرار گرفتن را هم ندارند. ولی با در نظر گرفتن احتمالات و امکان اصابت اشتباهی موشک به نوار غربی یا مناطق مرزی با اسرائیل، رهبران فلسطینی باید برخی پیش بینی ها را در این زمینه انجام دهند.
XS
SM
MD
LG