لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

آمریکا در پی وضع تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی


درپی اعمال تحریمهای علیه ایران، درآمدهای نفتی تهران در ماه جولای سال جاری میلادی احتمالا به کمتر از یک سوم در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل کاهش یافته است.

شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا که عمدتا به پوشش اخبار بازرگانی می‌پردازد روز پنجشنبه گزارش داد که‌ به دنبال عملی شدن تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا، صادرات و درآمدهای نفتی ایران ، کاهشی چشمگیر یافته و بنا بر ارزیابیهای کارشناسان انرژی، درآمد نفتی ایران در ماه جولای سال جاری نسبت به جولای سال گذشته از حدود ده میلیارد دلار به حدود سه میلیارد دلار کاهش یافته است.

بنا بر این گزارش به نقل از ترور هوسر، کارشناس بین المللی در حوزه انرژی و ذخایر طبیعی، بررسی اطلاعات مربوط به معاملات خریداران نفت خام ایران نشان می‌دهد که آنها در ماه جولای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خرید نفت خود از ایران را به یک سوم کاهش داده اند‌.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:28 0:00
لینک مستقیم


هرچند این کارشناس حوزه انرژی درمصاحبه با شبکه سی ان بی سی چالش پیش رو را عوض نشدن رفتارهای ایران علیرغم پایین آمدن میزان فروش نفتش دانسته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارش تازه خود که هفته گذشته منتشر شد به دوبرابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده در تاسیسات زیرزمینی ایران اشاره کرده بود.

آقای ترورهوسر در گفتگو با شبکه سی ان بی سی گفته است گرچه روند اثرگذاری تحریمهای اقتصادی سریعتر از برخی پیش بینی ها در حال شکل گیریست ولی تاثیر کم آنها بر ایران باعث شده که برخی در واشنگتن خواستار اعمال تحریمهای اقتصادی سخت گیرانه تری علیه ایران شوند.

در همین رابطه محمدرضا نعمت زاده، معاون سابق وزیر نفت در دولت محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد، اخیرا در گفتگو با روزنامه همشهری بی اثر توصیف کردن تحریمها از سوی مسئولان ایران را «خلاف واقع گرایی» دانسته و ازآن انتقاد کرد. وزیر صنایع دولت هاشمی رفسنجانی، در ادامه گفته است «وقتی ما می‌گوییم تحریم اثر ندارد، دشمنان از آن طرف فشار را بیشتر می‌کنند تا اثر تحریم‌ها نمایان‌تر شود.»

به دنبال اعمال تحریمها،‌ مقامهای ایرانی از جمله آیت الله علی خامنه ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، آنها را بی اثر توصیف کردند.

از سوی دیگر، مقامهای کاخ سفید برای بررسی جوانب فروش بخشی از ذخایر اضطراری نفتی آمریکا روز پنجشنبه با گروهی از کارشناسان بازار نفت ملاقات کردند.

این در حالیست که به گزارش رویترز، مقامهای این کشور نگرانند که نرخ بالای نفت،‌ تحریمهای جدید علیه ایران را تحت الشعاع قرار داده و از تاثیر آن در راستای کم کردن درآمد نفتی ایران که محل تامین بودجه برای برنامه هسته ای تهرانست بکاهد. هرچند ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته ایش در راستای مقاصد صلح آمیز است.
  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG