لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

روسیه امضای خود را از اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری پس می‌گیرد


ساختمان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه هلند
ساختمان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه هلند

در پی اقدام روسیه برای متوقف کردن روند عضویت خود در دیوان کیفری بین‌المللی و همچنین کناره‌گیری سه کشور آفریقایی٬ این دادگاه خواستار اتحاد تمام اعضای خود شد.

فاتو بن سودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این رخدادها گفت: «این یک بحران برای میثاق رم (که دیوان کیفری بین‌المللی بر اساس آن شکل گرفته) نیست٬ بلکه یک پس‌روی در تلاش‌های مشترک‌مان برای رسیدن به جهانی صلح‌آمیز و عادلانه است».

به گزارش آسوشیتدپرس٬ ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۲۶ آبان حکمی را امضا کرد که بر اساس آن دولت این کشور باید از دیوان کیفری بین‌المللی کناره‌گیری کند.

این در حالی‌ است که هرچند دولت روسیه در سال ۲۰۰۰ میلادی میثاق رم را امضا کرد اما تاکنون این میثاق را به تصویب رسمی نرسانده و در نتیجه، به‌طور رسمی عضو این دیوان محسوب نمی‌شد.

سه کشور دیگر آفریقایی که از این دیوان کناره‌گیری کرده‌اند عبارتند از آفریقای جنوبی٬ بروندی و گامبیا.

استفان دیون٬ وزیرخارجه کانادا، در تلاش برای حفظ اتحاد اعضای دیوان کیفری بین‌المللی، در برابر نمایندگان ۱۲۴ کشور عضو میثاق رم گفت: «کسانی که مرتکب جنایاتی بسیار جدی می‌شوند باید مطمئن باشند که به اعمال‌شان رسیدگی خواهد شد».

وی افزود: «ما این دادگاه را با یکدیگر ساختیم و باید آن را با کمک هم حفظ کنیم».

به نظر می‌رسد اقدام روسیه برای خروج از دیوان کیفری بین‌المللی به علت انتشار متن گزارشی توسط این دادگاه در روز دوشنبه باشد که در آن آمده است روسیه با انضمام شبه جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ «عملی اشغالگرانه» انجام داده است.

این دیوان همچنین در حال بررسی اتهاماتی‌ست که متوجه هر دو کشور روسیه و گرجستان می‌شود و بر اساس آن‌ها این دو کشور طی جنگ کوتاه سال ۲۰۰۸ مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

روسیه همچنین به دلیل اقداماتش در حمایت از دولت بشار اسد در سوریه و بمباران‌های سنگین در مناطق مختلف این کشور مورد اتهاماتی از قبیل جنایت جنگی قرار دارد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواستار ارجاع این موضوع به دادگاه کیفری بین المللی شده‌اند.

روسیه همواره انجام هرگونه جنایت جنگی در سوریه را انکار کرده است.

وزارت خارجه روسیه در توجیه اقدام این کشور برای خروج از دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرده است که این دیوان در رسیدن به یک جایگاه مقتدر – آن‌گونه که از یک نهاد کیفری در سطح جهانی انتظار می‌رود - موفق نبوده است.

بیانیه وزارت خارجه روسیه می‌افزاید: «این دیوان در طول ۱۴ سال فقط چهار حکم صادر کرده و بیش از یک میلیارد دلار بودجه داشته است».

دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ میلادی کار خود را براساس میثاق رم آغاز کرد. این دیوان نخستین نهاد قضایی بین‌المللی برای رسیدگی به جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جرایم جنگی است.

بیش از صد و بیست کشور میثاق رم را پذیرفته‌اند و در صورت ایراد اتهام علیه شهروندان خود یا متهمانی که وارد قلمرو آن‌ها می‌شوند، ملزم هستند آنان را برای پیگرد قانونی دستگیر کرده و به این دیوان تحویل دهند یا در محاکم داخلی به جرایم آنان رسیدگی کنند.

XS
SM
MD
LG